Zoeken


Waar kan ik ongelimiteerd in online en social data zoeken?

Wanneer je inlogt in de Clipit Portal, kom je terecht in het dashboard waar jouw zoekopdrachten gemonitord worden. In het menu aan de linkerkant vind je de knop ‘Zoeken’. Als je hierop klikt dan kom je in het scherm waar je kan zoeken op elk onderwerp naar keus.

Heb je in het menu aan de linkerkant geen knop met ‘Zoeken’? Dan heb je waarschijnlijk niet het juiste pakket. Neem contact op met je monitoring adviseur Stefan, Thomas, Rutger of Stan om de mogelijkheden te bespreken.


Hoe zoek ik naar berichten?

In het zoekveld voer je het woord, of de woorden, in waar je op wilt zoeken. Zoek je op twee woorden? Dan wordt er automatisch gezocht naar artikelen waar die twee woorden in voorkomen.

Woorden uitsluiten

Wil je bepaalde woorden uitsluiten om relevantere resultaten te krijgen? Klik dan op ‘Meer filters’ links onderin het filtervak. Je ziet nu meer filtermogelijkheden waaronder ‘Uitsluitingen’. Typ hier de woorden die je niet mee wilt nemen in de gevonden berichten.

Auteur en titel

Ben je op zoek naar specifieke artikelen van een journalist? Zoek dan in het filter ‘Auteur’ of ‘Titel’. Je vindt deze filters door op ‘Meer filters’ te klikken, links onderin het filtervak.


Kan ik ook geavanceerd zoeken?

Wil je specifieke berichtgeving filteren? Dan kan je ook een geavanceerde zoekopdracht samenstellen. Hieronder staan de verschillende mogelijkheden.

AND, OR en NOT

Om geavanceerd te zoeken, maak je gebruik van de operators AND, OR en NOT. Met AND geef je aan dat je naar berichten wilt zoeken waar alle woorden die je noteert in voorkomen. Zo zoek je met clipit AND monitoring op alle berichten over Clipit waarin ook het woord monitoring voorkomt.

OR gebruik je om berichten te zoeken waar één van de woorden in voorkomt. Zo zoeken we bij clipit OR cliptalk op berichten waar Clipit of ClipTalk in voorkomt.

Met NOT sluit je bepaalde woorden uit die niet in de berichtgeving mogen voorkomen. Met clipit NOT usb vinden we alle berichten over Clipit waar het woord USB niet in voorkomt.

Gebruik je meerdere operators? Gebruik dan haakjes om de volgorde aan te geven.

Exact zoeken

Wil je op meerdere woorden zoeken en moeten deze woorden precies op die volgorde in de tekst voorkomen? Gebruik dan aanhalingstekens (“”). Zo zoek je met “clipit portal” in alle berichten met die exacte tekst.

Wildcards

Gebruik een asterisk (*) om een onbekend aantal karakters aan te duiden. Op de plaats van de asterisk kunnen dus alle karakters staan. Bij Clipit monitor* worden dus zowel berichten opgehaald over Clipit monitoring als Clipit monitort.

Om één karakter te vervangen kies je voor het vraagteken (?). Zo ondervangen we verschillende schrijfwijze van Chanèl door chan?l. Er worden dan berichten gevonden over Chanèl, Chanél en Chanel.


Welke grafieken zijn beschikbaar?

Om de data overzichtelijk te weergeven, vind je enkele grafieken, namelijk:

  • Aantallen
  • Sentiment
  • Brontype
  • Bron

Zoals je van ons gewend bent zijn de grafieken te wijzigen in weergave, doorklikbaar en te downloaden.


Welke informatie zie ik bij de berichten?

In de linkse kolom vind je de URL van het bericht en een korte samenvatting rondom het woord waar je op gezocht hebt. Vervolgens vind je additionele informatie over het bericht zoals de datum, taal, de auteur en het geslacht van de auteur. In de tweede kolom vind je meer over de inhoud van het bericht. Zo wordt er een sentimentsindicatie gegeven van het bericht en zie je de relevantie van het bericht ten opzichte van je zoekopdracht. In de laatste kolom vind je algemene informatie over de bron, zoals het mediumtype, brontype en het thema.


Wat is het verschil met monitoring via zoekopdrachten?

De zoekfunctie is ingericht om een globaal overzicht te krijgen van de media aandacht. Voor meer inzicht start je met monitoring via door onze media analisten ingestelde zoekopdrachten. Hieronder vind je de verschillen met de zoekfunctie.

Uitgebreide zoekopdrachten

Doordat onze media analisten uitgebreide zoekopdrachten voor je schrijven, krijg je alleen relevante berichtgeving binnen.

Contextuele dataverrijking

De berichten die opgehaald wordt met monitoring aan de hand van zoekopdrachten worden aan de hand van de context verrijkt met PR-waarde, bereik en sentiment. Hierbij kijken we dus naar de inhoud van het artikel ten opzichte van de zoekopdracht om de impact en het sentiment te berekenen.

Uitgebreidere analysemogelijkheden

In de Clipit Portal vind je tientallen grafieken om je media prestaties inzichtelijk te maken.