Publiceren en delen


Hoe publiceer of plan je een bericht in?

Om een bericht op social media in te plannen of te publiceren klik je in het linkermenu van de Portal op ‘Publiceren’. Je komt nu in het scherm waarin je in de linkerkolom de reeds verzonden berichten ziet. In de rechterkolom vind je de mogelijkheid om berichten te versturen en in te plannen.

  1. Bij ‘Nieuw bericht’ schrijf je je bericht. Aan de hand van de iconen rechts in het vak, voeg je een link of afbeelding toe.
  2. Onder het vak kies je op welke dag het bericht verstuurd moet worden. Daarnaast kies je de tijdsindicatie op die dag. Je hebt hieruit de keuze tussen ‘Direct’ ‘Gedurende de dag’ ‘’s Ochtends’ ‘’s Middags’ en ‘’s Avonds’.
  3. Daaronder vind je de Twitter, Facebook en LinkedIn icoontjes. Klik hierop en pas het bericht aan voor elk medium.
  4. Tot slot kies je op welke profielen het bericht geplaatst moet worden.
  5. Door rechts onderin op de knop ‘Verzenden’ of ‘Inplannen’ te klikken, wordt het bericht geplaatst of ingepland.

Wanneer het een account betreft wat je zelf hebt ingesteld, zal het bericht direct geplaatst of ingepland worden. Heb je het bericht ingepland voor een collega of een bedrijfsaccount dat niet op jouw naam staat? Dan krijgt de desbetreffende persoon eerst een mail om het bericht goed te keuren, aan te passen of te weigeren. Je vind alle ingeplande berichten terug in de contentkalender.


Is het ook mogelijk om mijn bericht per medium aan te passen?

Ja, je kan je bericht per medium aanpassen. Zo houd je je bij Twitter aan het maximum van 140 tekens en zorg je voor een inhoudelijke post op LinkedIn. Als je je bericht gemaakt hebt, zie je onder het bericht de Twitter, Facebook en LinkedIn icoontjes. Wanneer je op een icoontje klikt, verschijnt er een pop up scherm waarin je het bericht voor het desbetreffende medium kan aanpassen. Vervolgens kies je de profielen waarop je dit bericht wilt laten verschijnen.


Hoe koppel ik collega’s om mijn berichten te delen?

Binnen deze omgeving onderscheiden we twee gebruikersrollen: administrators en gebruikers.

Administrators

De administrators vinden de Publiceer module terug in de Portal, daardoor zijn administrators in staat op berichten aan te maken en te publiceren. Onze media analisten geven administrators de juiste rechten in de Portal, dus wil je een nieuwe administrator toevoegen? Geef het aan ze door!

Gebruikers

Gebruikers zijn de collega’s die je koppelt om jouw berichten via eigen social media kanalen te delen. Zij kunnen dus geen nieuwe berichten aanmaken, maar ontvangen alleen een mail wanneer jij een bericht voorgesteld hebt om te plaatsen. Gebruikers voeg je zelf toe onder het tab ‘Instellingen’. Rechts in het scherm verstuur je een nieuwe uitnodiging. In de uitnodiging die je collega ontvangt, koppelt hij de gewenste social media kanalen. Zodra dit voltooid is, komen de social media kanalen van je collega bij de beschikbare kanalen om je berichten bij in te plannen.


Hoeveel collega’s kan ik toevoegen?

Dat hangt af van het pakket wat je bij ons afneemt. In het pakket Start is het mogelijk om met 2 personen de module te gebruiken, in het Pro pakket gaat het om 5 personen en in het Onbeperkt pakket maak je met 10 personen gebruik van deze functie. Wil je met meerdere collega’s gebruik maken van ‘Publiceren en delen’? Neem dan contact op met je monitoring adviseur Stan, Rutger, Stefan of Thomas.


Hoe deel ik berichten zodat collega’s deze berichten kunnen plaatsen?

Maak je berichten zoals je gewoonlijk doet. Je bericht ingesteld zoals gewenst? Kies dan de profielen waarvoor je dit bericht wilt inplannen. Wanneer er collega’s gekoppeld zijn, zal je hier ook hun social media kanalen terugvinden. Selecteer de profielen naar wens en kies vervolgens voor ‘Verzenden’ of ‘Inplannen’. Nu krijgen de eigenaren van de geselecteerde kanalen een mail om het bericht goed te keuren, aan te passen of te weigeren.


Hoe geven mijn collega’s toestemming om een bericht te plaatsen?

Wanneer je een bericht ingepland hebt voor je collega’s, ontvangen zij een mail met de desbetreffende bericht(en). Vervolgens hebben zij per bericht de mogelijkheid om het bericht goed te keuren, aan te passen of te weigeren. De status van de berichten vind je terug in de Portal onder de tabs ‘In afwachting’, ‘Ingepland’ en ‘Verstuurd’.

Hoe verwijder ik gekoppelde social media accounts?

Alleen gebruikers die toegang hebben tot de Clipit Portal kunnen de gekoppelde social media accounts beheren. Je eigen accounts beheer je onder het kopje ‘Accounts’. De gekoppelde accounts van je collega’s beheer je onder het menu-item ‘Gebruikers’. Je vindt hier een overzicht van alle gebruikers en ontvangers. Om social media accounts te verwijderen klik je op de desbetreffende collega. Je ziet dan de social media accounts die de desbetreffende persoon gekoppeld heeft en daarbij het icoontje van een prullenbak. Wanneer je op de prullenbak klikt, wordt de koppeling met ons systeem verwijderd.

Er zijn verbindingen van Linkedin profielen verbroken, wat nu?

Om de veiligheid van haar gebruikers te beschermen, verbreekt Linkedin eens in de drie maanden de koppelingen met andere systemen. Dat zie je in de Clipit Portal terug door een uitroepteken bij de naam van je collega. Als beheerder van het account hoef je hier niks mee te doen. Op het moment dat je voor de desbetreffende profielen een bericht inplant en je collega dit bericht accepteert, krijgen zij automatisch een mail om de koppeling te herstellen. Als de koppeling hersteld is, wordt het bericht geplaatst/ingepland.

Wat betekenen de statistieken in de analyse?

Om de effectiviteit van je berichten te te analyseren, vind je bij de ‘Analyse’ de volgende statistieken:

  • Likes: het aantal likes van alle berichten die verstuurd zijn
  • Gedeeld: het totale aantal berichten dat gedeeld is
  • Publiek: het totale aantal volgers, vrienden of connecties van de gekoppelde social media accounts
  • Bereik: het potentiële bereik van de berichten. Dit  wordt bepaald door het aantal shares van een bericht te vermenigvuldigen met een gemiddeld aantal volgers, vrienden of connecties van het betreffende platform en dat op te tellen bij het bestaande aantal volgers, vrienden of connecties.

Wat is het leaderboard?

Plan je ook social media berichten voor je collega’s in? Met het leaderboard motiveer je je collega’s om zich in te blijven zetten op social media. Met deze ranglijst van collega’s zie je in één oogopslag wiens social media berichten het beste opgepakt worden.

Hoe komt de score op het leaderboard tot stand?

De score op het leaderboard is een combinatie van de grootte van het netwerk van een persoon (bijvoorbeeld alle volgers op Twitter en aantal connecties op LinkedIn), het aantal verstuurde berichten, het aantal ontvangen likes en het aantal keer dat berichten verstuurd door personen gedeeld zijn. Door deze combinatie heb je een goede indicatie van de collega’s die de meest kwalitatieve bijdrage hebben.