Berichten


Hoe zie ik meteen de PR-waarde van de berichten?

Wil je in het berichtenoverzicht meteen de PR-waarde van een bericht zien? Klik dan rechtsbovenhet berichtenoverzicht op ‘Standaard’. In het uitklapmenu kies je ‘Aangepast’, er opent een pop-up scherm met alle weergaveopties. Kies hier voor PR-waarde en klik op ‘Ok’. In de op één na laatste kolom zie je nu de PR-waarde per bericht.

Hoe zoek ik in de berichtgeving in de Portal?

Wil je binnen de berichten die voor jou gevonden zijn zoeken naar specifieke berichten? Dat kan met de zoekfunctie binnen de Portal. Onder de kop ‘Berichten’ vind je de zoekfunctie. Klik op de knop ‘Zoek’ en er verschijnt een veld waar je invoert waar je op wilt zoeken. Klik vervolgens op ‘Ok’ en je vindt in het berichtenveld de berichtgeving waarin jouw zoekterm voorkomt.

Hoe zie ik het bereik van een platform?

Wanneer je op een bericht klikt dan klapt de berichtdetailpagina uit. Hier vind je de informatie die wij ophalen en berekenen over het bericht, de auteur en het platform. Alle informatie over het platform, oftewel de bron, is in de derde kolom van het uitklapscherm te vinden. Hier vind je naast het bereik van de bron, ook informatie over het gemiddelde aantal vertoningen, het aantal bezoeken en bezoekers.

Hoe zie ik het sociaal bereik van een auteur?

Wanneer je op een social media bericht in de Portal klikt, klapt de berichtdetailpagina uit. Hier vind je alle informatie die wij ophalen en berekenen over het bericht, de auteur en het platform. In de eerste kolom vind je de gegevens over de auteur van het bericht. Waaronder zijn of haar naam, het aantal followers en waar bekend het geslacht.

Wat is de advertentiewaarde?

In de tweede kolom van de berichtdetailpagina vind je meer informatie over de analyse van het bericht. Eén van de onderdelen die hierin besproken wordt is de advertentiewaarde. De advertentiewaarde is een onderdeel van onze PR-waarde berekening en geeft je inzicht in wat je betaalt zou hebben als dit bericht een advertentie was geweest.

Hoe is de advertentiewaarde berekend?

De advertentiewaarde is onderdeel van onze PR-waarde berekening. De waarde geeft je inzicht in wat je betaalt zou hebben als dit bericht een advertentie was. We houden hier rekening met drie factoren:

  • Advertentietarief: wat is het advertentietarief van het betreffende platform? Elk mediumtype kent zijn eigen manier van tarieven berekenen. Zo kijken we bij social posts naar het CPM, waar we bij print naar advertentietarieven per krant of tijdschrift kijken.
  • Bereik: advertentietarieven hebben natuurlijk alles te maken met het bereik van een platform. Ook het bereik wordt dus meegenomen om tot een juiste berekening te komen van het advertentietarief
  • Afmeting: tot slot de afmeting van het artikel. Ook hier werken we per mediumtype met verschillende afrekenmodellen. Voor online artikelen verrekenen we het met de grootte van een banner, waar we bij print verrekenen met een grootte van een full page advertentie.

Door deze drie uitkomsten te combineren, komen we uiteindelijk tot de advertentiewaarde die de basis legt voor de PR-waarde berekening.

Wat is de impactscore?

In de tweede kolom van de berichtdetailpagina vind je meer informatie over de analyse van het bericht. Eén van de onderdelen die je hierin terug ziet is de impactscore. De impactscore is een onderdeel van onze PR-waarde berekening en is een indexcijfer om de impact van je bericht te bepalen.

Hoe is de impactscore berekend?

De impactscore is een index die kijkt naar de ‘softe factoren’ van een bericht. De impactscore vormt de tweede helft van onze PR-waarde berekening. Hier houden we rekening met de volgende vier factoren:

  • Sentiment: het sentiment geeft de tone of voice van het bericht aan. In de berichtdetailpagina is dit aangeduid met sterren.
  • Branding: de branding geeft aan in hoeverre het artikel over jou gaat. Sta je in de titel vermeld of pas in de laatste alinea? De branding vind je met een sterrenaanduiding onder het sentiment in de berichtdetailpagina
  • Kernboodschap: komt jouw kernboodschap goed naar voren in het bericht? Als je hier niks voor ingesteld hebt, zal dit automatisch op neutraal gerankt worden. Wil je dat de kernboodschap ook automatisch meegenomen wordt in de PR-waarde berekening? Laat het weten aan je monitoring adviseur, zij stellen het graag voor je in.

Door deze drie uitkomsten te combineren, komen we uiteindelijk tot de impactscore die de PR-waarde berekening compleet maakt.

Welke informatie over de bron zie ik?

Van de bron verzamelen we verschillende gegevens. Deze informatie vind je terug in de derde kolom van het berichtdetailscherm onder het kopje ‘Bron’.  Denk daarbij aan mediumtype, brontype en het thema van de bron. Maar ook informatie over bereik, vertoningen en bezoeken. Hieronder worden enkele gegevens toegelicht:

Rank

Dit getal geeft aan hoe belangrijk de website is volgens de Alexa ranking, waarbij 1 de beste ranking is.

Bereik

Dit is het percentage internetgebruikers boven de 13 jaar die de site bezoekt. Het gaat hier om het bereik van de gehele website. Dit percentage wijkt af van het bereik van het artikel, te vinden in de kolom ‘Analyse’. Daar kijken we naar het bereik per artikel.

Vertoningen

Dit is het aantal vertoningen van de website per maand. Eén bezoeker kan in een bezoek meerdere pagina’s bekijken. Elke pagina wordt als een nieuwe vertoning gezien.

Bezoeken

Met bezoeken geven we het totaal aantal bezoeken op de website per maand aan. Net zoals bij vertoning kan één bezoeker meerdere keren de website bezoeken. Al deze bezoeken worden geteld.

Bezoekers

Dit zijn het aantal personen die de website bezocht hebben. Hierbij wordt een bezoeker één keer geteld, ongeacht het aantal keren dat zij de website bezoeken.

Hoe geef ik in de Portal aan dat berichten afgehandeld zijn?

Werk je met meerdere collega’s in de Portal? Dan is het handig om te weten welke berichten behandeld zijn. Je hebt twee mogelijkheden om dit te doen:

  1. In het berichtenoverzicht heeft de rechterkolom de naam ‘Acties’. Daaronder vind je verschillende icoontjes. Door te klikken op het derde icoon – het rondje- vind je de verschillende acties om aan te geven dat je met het bericht bezig bent. Klik op ‘Afgehandeld’ om aan te geven dat je het bericht behandeld hebt. Je ziet in het berichtenoverzicht dat het icoontje groen wordt. Zo zie je in één oogopslag alle statussen van de berichten in het berichtenoverzicht.
  2. Heb je op een bericht geklikt zodat de berichtdetailpagina te zien is? Dan vind je in de tweede kolom ook de optie ‘Status’. Door daarop te klikken verschijnen de verschillende acties om aan te geven welke status een bericht heeft. Klik op ‘Afgehandeld’ om aan te geven dat je het bericht behandeld hebt. Je zult zien dat dit in de berichtdetailpagina te zien is. Daarnaast zal je in de rechterkolom van de berichtenpagina zien dat het ronde icoontje -Status toekennen- groen is geworden. behandeld hebt. Je ziet in het berichtenoverzicht dat het icoontje groen wordt. Zo zie je in één oogopslag alle statussen van de berichten in het berichtenoverzicht.

Hoe voeg ik in de Portal een opmerking bij een bericht?

Werk je met meerdere collega’s in de Portal? Dan is het soms handig om een interne opmerking te plaatsen bij een bericht. Of een note voor jezelf. Een opmerking toevoegen kan op twee manieren:

  1. In het berichtenoverzicht heeft de rechterkolom de naam ‘Acties’. Daaronder vind je verschillende icoontjes. Door te klikken op het tweede icoon – het plusje- opent een pop-up scherm met de mogelijkheid om je opmerking te plaatsen. Klik op ‘Ok’ en je opmerking staat bij het bericht. Je ziet in het berichtenoverzicht dat het icoontje donkergrijs wordt. Zo zie je in één oogopslag bij welke berichten een opmerking geplaatst is. Je ziet de opmerking door op de grijze plus te klikken of door op het bericht te klikken. De berichtdetailpagina opent zich dan. Onderin de eerste kolom vind je de opmerking terug.
  2. Heb je op een bericht geklikt zodat de berichtdetailpagina te zien is? Dan vind je onderin de eerste kolom een vlak waarin je je opmerking kan plaatsen. De opmerking wordt opgeslagen zodra je naast het opmerkingenvak klikt en in de rechterkolom van het berichtoverzicht zie je dat het plus icoontje donkergrijs wordt. Zo zie je in één oogopslag bij welke berichten een opmerking geplaatst is.

Hoe verwijder ik een bericht uit de Clipit Portal?

Vind je onverhoopt een bericht in de Clipit Portal die je graag wilt verwijderen? Dat doe je in de rechterkolom van het berichtenoverzicht, ‘Acties’. Door met je muis over het bericht te gaan zie je dat er meer iconen verschijnen. De eerste van de extra iconen is een prullenbak. Door hierop te klikken verwijder je het bericht.

Kan ik meerdere berichten tegelijk verwijderen?

Wil je meerdere berichten tegelijk verwijderen? Selecteer dan met het selectievakje links van de berichten, de berichten die je wilt verwijderen. Je ziet dat boven de berichten bij ‘Acties’ en balk verschijnt. De zesde optie is ‘Verwijderen’. Door hierop te klikken verwijder je alle geselecteerde berichten.

Hoe kan ik een verwijderd bericht terug halen?

Heb je per ongeluk een bericht verwijderd en wil je deze terughalen? Ga dan eerst naar het Filtervak bovenin de Portal en klik op ‘Meer filters’. Daar vind je de filteroptie ‘Verwijderd’. Vink dit aan en klik op de gele filterknop. Vervolgens wordt de Portal opnieuw geladen met daarin zowel de huidige berichten als de verwijderde berichten. Scroll naar beneden naar het berichtenoverzicht. Alle berichten die je verwijderd hebt zijn te herkennen doordat ze grijs zijn geworden. Selecteer de berichten met het selectievakje voor het bericht die je weer terug wilt halen. Boven de berichten verschijnt een nieuwe actiebalk. Klik hier weer op ‘Verwijderen’ en kies dan voor ‘Herstel berichten’.

Hoe kan ik reageren op social media berichten in de Clipit Portal?

Er zijn twee mogelijkheden om te reageren op social media berichten vanuit de Clipit Portal. De eerste mogelijkheid is alleen beschikbaar voor Twitter. De tweede mogelijkheid is beschikbaar voor Twitter, Facebook en Instagram.

  1. Zie je in het berichtenoverzicht een Twitterbericht waar je op wilt reageren? Wanneer je met je muis over het bericht beweegt, zie je dat in de actiebalk helemaal rechts meerdere iconen verschijnen. Kies hier voor het tweede icoon, het reactiepijltje. Vervolgens opent er een pop-up scherm waar je de mogelijkheid hebt om direct te reageren op het bericht.
  2. Wil je reageren op een Facebook of Instagram bericht? Klik dan op het bericht in het berichtenoverzicht zodat de berichtdetailpagina uitgeklapt wordt. In de rechterkolom vind je het bericht ge-embedded terug. Klik hierop en je wordt verwezen naar het bericht, waar je kan liken, reageren en delen.

Hoe stuur ik een Nieuwsselectie vanuit de Portal?

Zie je in de Portal interessante berichten voor je collega? Dan stuur je deze eenvoudig door met een Nieuwsselectie op maat! Ga naar het berichtenoverzicht in de Portal en selecteer de berichten die jij door wilt sturen. Je ziet dat er boven de berichten een nieuwe actiebalk is verschenen. De laatste optie daarin is ‘E-mail’. Klik op deze optie en een pop-up scherm verschijnt. Hierin heb je de mogelijkheid om het onderwerp van de mail te wijzigen, de ontvangers toe te voegen en optioneel een bericht erbij te sturen. De ontvangers hoeven niet gekoppeld te zijn aan Clipit. Door op ‘Verzenden’ te klikken wordt er een Clipit Nieuwsselectie verstuurd naar de desbetreffende persoon met daarin de berichten die jij geselecteerd hebt!

Wat gebeurt er als ik een bron uitsluit?

Het gevaarlijkste icoontje in de Clipit Portal bevindt zich in het berichtenoverzicht in de Actiebalk. Wanneer je met je muis over een bericht beweegt dan zie je rechts in de actiebalk meerdere iconen verschijnen. Het derde icoon is een kruis. Hiermee sluit je een bron uit. Dat betekent dat je vanaf dat moment nooit meer berichten ontvangt van de desbetreffende bron. Pas hier dus goed mee op. Wil je een bron uitsluiten? Neem dan bij voorkeur contact op met je media analist, zij zullen je hierbij adviseren en de bron uitsluiten.

Als ik een bron heb uitgesloten, kan ik dat dan nog ongedaan maken?

Nee, zelf kan je dat niet ongedaan maken. Natuurlijk kan dit wel voorkomen. Neem dan zo snel mogelijk contact op met je media analist via de chat, mail of telefoon om het door te geven. Zij kunnen ervoor zorgen dat je weer berichten van de desbetreffende bron ontvangt.

Kan ik ook een specifiek account van social media uitsluiten?

Ja, dat is een mogelijkheid. Je kan het echter niet zelf instellen. Wens je een specifiek account op social media uit te sluiten? Neem dan contact op met je media analist via de chat, mail of telefoon. Zij stellen dit voor je in.

Hoe exporteer ik de berichten naar Excel?

Wil je de berichten in de Clipit Portal exporteren naar Excel? Selecteer dan alle berichten die je wilt exporteren door middel van het selectievakje links van het bericht. Je selecteert alle berichten op de pagina door het selectievakje boven de berichten te selecteren. Vervolgens zie je boven de berichten een nieuwe actiebalk verschijnen. Selecteer de functie ‘Exporteer’ en bevestig je keuze door te klikken op ‘Ok’. Op dat moment begint de download van berichten naar Excel. Hierin vind je alle berichten samen met alle meta-data die wij verzamelen over het bericht.

Welke gegevens vind ik terug in een Excel uitdraai?

In het Excel bestand vind je alle meta-data terug die we verzamelen over een bericht. Hieronder vind je alle informatie gebundeld per onderwerp

Bericht:

  • Datum
  • Onderwerp
  • Bron
  • Broncategorie
  • Zoekopdracht
  • Samenvatting
  • Sentiment
  • Auteur
  • Geslacht
  • Opmerkingen
  • Map
  • Taal
  • Land
  • Regio
  • Plaats
  • Domein

PR-waarde berekening:

  • Branding
  • Kernboodschap
  • Afmeting
  • Positiefactor (bij print)
  • Aantal volgers (bij social)
  • Impact score
  • Advertentiewaarde
  • PR-waarde

Bron:

  • Vertoningen
  • Bezoeken
  • Bezoekers
  • Rank
  • Bereik %
  • Absoluut bereik
  • Oplage (bij print)
  • Aantal woorden