Nijmegen,

Verkiezingen weer beter voorspeld met social data

Samenvatting

De traditionele peilingen zagen tot het laatste moment een tweestrijd tussen Wilders en Rutte. Volgens anderen maakten er zelfs vier partijen nog kans om de grootste te worden. Op basis van social data analyse kwam Clipit dinsdag met een andere voorspelling: de VVD zou de verkiezingen gaan winnen en de uitslag zou tegenvallen voor Geert Wilders. En zo geschiedde. Hoe verhoudt zich dit tot de traditionele peilingen?

Infographic
infographic

Voorspellen op basis van social data

Clipit houdt al sinds eind vorig jaar bij wat er over de politieke partijen en hun lijsttrekkers geschreven wordt. Op basis daarvan wordt de uitslag voorspeld; dat gebeurde in 2010 al nauwkeuriger dan Maurice de Hond. De voorspelling uit 2010 was nog gebaseerd op het aantal berichten over elke partij. Dit jaar is de voorspelling gedaan op basis van de PR-waarde. Deze geeft de impact van een bericht weer; een positief bericht of een bericht met een groot bereik heeft een grotere impact. Dit zorgt voor meer nuance in de voorspelling.

Het gelijk van social media

Hoe verhoudt deze voorspelling zich tot de traditionele peilers? Met een correlatie van 0,969 met de verkiezingsuitslag is de voorspelling beter dan die van EénVandaag (0,957) en is ook de slotpeiling van Maurice de Hond (0,968) minder nauwkeurig. De peiling van Clipit is gedaan op 13 maart, vond de peiling op 14 maart plaats dan was de correlatie nog hoger geweest (0,978). Dit toont opnieuw de voorspellende kracht van social data aan.

Social data als aanvulling op traditionele peilingen

Betekent dit dat de traditionele peilingen kunnen inpakken? Nee, maar dit geeft wederom aan dat social media een goede graadmeter is van wat er speelt in de samenleving. Wanneer het gemiddelde genomen wordt van de voorspelling op basis van social data en traditionele peilingen, zien we een sterkere peiling. Een samenwerking met Maurice de Hond zou in dit geval een correlatie hebben opgeleverd van 0,981 met de einduitslag, beduidend sterker dan beide afzonderlijke voorspellingen.

Over het onderzoek

Clipit volgt online de Tweede Kamerverkiezingen en monitort alle berichten rondom de partijen en lijsttrekkers. Voor de prognose wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20% van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20% van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in onze prognose dan 30 zetels krijgen.

De slotpeiling van Clipit is uitgevoerd op 13 maart. De social media data van 6 maart 2017 tot 12 maart 2017 is hierin geanalyseerd op PR-waarde. De cijfers zoals in dit persbericht gepresenteerd zijn op basis van de zetelverdeling zoals bekend op 16 maart 12.00 uur.

Rinske Willemsen
Deel deze release