PR-waarde

Clipit geeft inzicht in de waarde van elk bericht dat over jouw organisatie verschijnt in de media: de PR-waarde. Dat doen we voor zowel online en social media als voor print media, radio & TV! Aan alle berichten in jouw dashboard wordt een PR-waarde, ook wel mediawaarde genoemd, toegekend. Op deze pagina leggen we je graag uit wat de PR-waarde is, hoe deze wordt berekend en hoe Clipit eigen onderzoek heeft gedaan naar de PR-waarde van invloedrijke Nederlanders.

Wat is de PR-waarde?

Met de PR-waarde breng je eenvoudig de totale impact van je campagne of mediastrategie in kaart. Ook wordt het mogelijk om de bijdrage van platformen en auteurs onderling te vergelijken. Met een share of voice analyse meet je je impact ten opzichte van je concurrenten.

We gaan daarbij verder dan de advertentiewaarden en kijken ook naar impactfactoren van PR. Hoe positief of negatief word je vermeld? Sta je centraal of vorm je slechts bijzaak? En in hoeverre is je de boodschap die je wilt uitdragen, de kernboodschap, overgenomen?

Offerte aanvragen

PR-waarde berekenen

Wat zou ik moeten betalen als ik deze media aandacht had ingekocht? En wat is de meerwaarde van PR? Dat zijn de principles achter de PR-waarde. Ook kijken we verder dan alleen de advertentiewaarde. Naast factoren als advertentietarief, bereik, positie- en afmetingfactoren, kijken we ook naar de impact van PR. Sentiment, branding en kernboodschap vormen de impactscore en maken deel uit van de PR-waarde berekening.

Ook hanteren we een opslagfactor: de meerwaarde van redactionele content tegenover adverteren. Zo weet je niet alleen dat je in de media staat, je weet ook hoe je er staat. Zelf de PR-waarde berekenen? Lees hier hoe.

Met de PR-waarde breng je de totale impact van je media-inspanningen in kaart. Organisaties gebruiken de PR-waarde om de media-aandacht te kwantificeren om zo het succes van PR in kaart te brengen.

Clipit onderzoek

Tijdens de Olympische spelen in Beijing genereerde de Nederlandse sporters veel individuele PR. Clipit onderzocht welke sporter de meeste online PR heeft verzameld. Daaruit kwam naar voren dat Irene Schouten de hoogste PR-waarde had, gevolgd door afzwaaiend kampioen Ireen Wüst en schorttrackster Suzanne Schulting.

Ander eerder verschenen onderzoek van Clipit toonde aan dat NikkieTutorials de meest invloedrijke vlogger is met een PR-waarde van 20 miljoen euro. Eva Jinek, groot fan van het YouTube kanaal van Nikkie de Jager, benoemde deze PR-waarde zelfs in een uitzending van haar talkshow “Jinek”