Zevenheuvelenloop veroorzaakt pieken & dalen in social media monitoring

Afgelopen weekend was het weer zover… De 30e editie van de Zevenheuvelenloop. Van een ‘loopje’ met 500 deelnemers in 1984, is deze najaar klassieker inmiddels uitgegroeid tot een hardloopevenement waarvoor ruim 30.000 enthousiaste mensen zich inschrijven.

Voor mij als trotse Nijmegenaar een leuke reden om eens een onderzoek te doen met onze social media monitoring tool, naar alle online activiteit rondom het hardloopevenement van het jaar!

Voorpret

De week voorafgaand aan het evenement (11-11 t/m 15-11) begon voor veel lopers al met de nodige voorpret. In totaal werden er 695 berichten geplaatst waarin de zoekopdracht ‘Zevenheuvelenloop’ werd vermeld. Twitter was met 400 Tweets dan ook de absolute kampioen als meest actieve bron.

Zevenheuvelenloop - twitter3

Facebook werd op gepaste afstand 2e met 198 berichten. Headlinez.nl maakt het podium compleet met in totaal 19 berichten. Drimble en Instagram grepen met respectievelijk 11 en 8 berichten net naast het podium.

Zevenheuvelenloop - bronnen

Raceday

De toename in de hoeveelheid berichten steeg explosief tijdens de dagen dat er ook daadwerkelijk werd gelopen. Op zaterdag bij de 5 km en 10 km werden er namelijk 943 berichten gevonden en op zondag waren dat er zelfs 3.337. Dit zie je duidelijk terug in de PR-waarde. Waar de totale PR-waarde uitkomt op €428.884 (11-11 t/m 18-11), was zondag de absolute uitschieter met een PR-waarde van €234.015!

Zevenheuvelenloop - prwaarde

The day after

De organisatie kan tevreden terugkijken op het evenement. Ook na afloop kwamen er nog volop berichten binnen. Van de in totaal 5.628 berichten, hadden maar liefst 2.159 berichten een positief sentiment. De ‘negatieve’ berichten bevatten verder geen klachten richting de organisatie, maar hadden te maken met de fysieke ongemakken van de deelnemers.

Zevenheuvelenloop - sentiment

 

Zevenheuvelenloop - twitter2

De balans opmaken

Wanneer we de balans opmaken, kunnen we concluderen dat de 30e editie meer dan geslaagd is. Kijkende naar de ‘top keywords’ die zijn gevonden rondom de Zevenheuvelenloop, kan ook hoofdsponsor Scholten Awater spreken van een ‘geslaagde wedstrijd’! Zij werden namelijk 1.915 keer vermeld in de berichten.

Zevenheuvelenloop - keywords

De stichting Zevenheuvelenloop kan wat mij betreft nagenieten van een perfect verlopen race!

Twitter - zevenheuvelenloop

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn