Op 14 maart 2013 vond de eerste ClipTalk plaats! Tijdens dit evenement van Clipit deelden Xaviera Ringeling van 42bis Internet en Rob de Bruyn van Nutteloze feiten hun kennis en kunde over content marketing en Twitter. Freek Janssen van LEWIS PR schreef naar aanleiding van Xaviera’s inspirerende verhaal onderstaand b
“Content marketing. Het zit in de zelfde fase van volwassenheid waar social media een paar jaar geleden nog in was. Dat je op een marketingafdeling iemand hoort roepen: ‘Daar moeten we iets mee!’ Voor die marketeers had content girl Xaviera Ringeling gisteren een geruststellende boodschap: dat doe je al!
Tijdens ClipTalk, een seminar van Clipit, predikte ze het content-evangelie. En ze sloeg daarbij meerdere keren de spijker op zijn kop: schrijf niet wat je zelf wilt zeggen, maar wat mensen willen horen. Luisteren zul je!
Alle merken willen aandacht. Dus als je iets wilt bereiken met content marketing, dan moet je opvallen. Of het nu gaat om een blog, video, afbeeldingen, infographics, ebooks, whitepapers, email of nieuwsbrieven – want content marketing is veel meer dan alleen (geschreven) blogs.
Een hoop blabla
Content marketing wordt nog te vaak benaderd vanuit de spelregels van het tijdperk van massamedia: schieten met hagel. Maar de regels zijn veranderd, aldus Xaviera: “Laten we eerlijk zijn: er zit een hoop blabla tussen. Zinvolle content is interessant, leerzaam, vermakelijk, voor je publiek en betrouwbaar – of op zijn minst een paar van deze eigenschappen. Als je Content Master of the Universe wilt worden, moet je je richten op je doelgroep; op haar voorwaarden, waar zij is en in de taal die zij spreekt. En als je het niet goed doet, verspeel je haar vertrouwen – mensen hebben op dit moment al niet zo veel vertrouwen in bedrijven.”
Het mooie is dat je veel content al in huis hebt. Kijk eens naar je eigen website, neem eens een duik in Google Analytics. Veel marketeers onderschatten de online search engine van hun website: hoe vaak check je eigenlijk welke zoekwoorden mensen ingeven op je site? Dat helpt je om erachter te komen waar je doelgroep mee bezig is.
Volg je bestelde pizza
Ook zo’n onderschatte bron van informatie: je eigen processen. Zo kon je bij Domino’s Pizza een tijd lang precies volgen hoe ver je bestelde pizza was. “Je kent het wel: je bestelt een pizza, vergeet te vragen wanneer die bezorgd wordt en na twintig minuten word je ongeduldig. Je kon bij Domino’s precies volgen wanneer de pizza gemaakt werd, zelfs wanneer de kaas erover ging en hij in de oven werd gestopt. Dat is natuurlijk fascinerend: eeuwig zonde dat ze daar weer mee zijn gestopt. De informatie heb je al, maar je geeft het zo als een cadeautje aan je klanten.
Een andere manier om content interessant te maken voor je doelgroep is inhaken op de actualiteit. “Mijn favoriete voorbeeld is de gratis verzekering die Achmea aanbood tegen het einde van de wereld op 21 december 2012. Je kon je zelfs verzekeren tegen een zombie-aanval. Briljant natuurlijk: als het einde van de wereld echt komt hoef je niet uit te keren, als die er niet komt ook niet. Maar het heeft ze wel onwijs veel aandacht opgeleverd.