Woningcorporaties bouwen op social media

Nederlandse woningcorporaties zijn niet bang om zich bloot te geven binnen online en social media en dat doet hun imago veel goed! Uit onderzoek van Clipit online media monitoring bleek dat over de Amsterdamse woningcorporatie Ymere online het meest wordt geschreven. Woonbedrijf kwam het meest positief naar voren en voor Rochdale werden extreem veel negatieve berichten gevonden. Bijna 60% van deze berichten werd gevonden binnen Twitter.

Over Ymere werd met 2968 berichten in 3 maanden tijd het meest geschreven binnen online en social media bronnen. Een piek in de berichtgeving vond plaats op 30 december, toen Ymere de resultaten van de organisatie over 2011 bekend maakte. Opvallende prestatie; Ymere wist gemiddeld elke dag een uitzetting te realiseren. De uitzettingen betroffen krakers, wiettelers en dergelijken. De schoonmaakactie werd online positief ontvangen. 

Offline communicatie leidt tot positieve online buzz

Woonbedrijf wist de meeste positieve buzz te creëren, namelijk 25%. De buzz werd onder andere veroorzaakt door de nominatie voor de Grand Prix Customer Media met het personeelsblad Samenwerkt. Woonbedrijf greep helaas naast de prijs, maar dat deed niets af aan de lovende online reacties. Op 3 januari 2012 stond Woonbedrijf opnieuw in het zonnetje: hun uitgave Home Sweet Home won de Communicatieprijs Brabant. Dit woonmagazine is een boek vol met inspiratie voor de toekomstige bewoners van nieuwbouwcomplex SAS-3.

Het resultaat laat zien dat positieve buzz binnen online en social media ook door offline communicatie successen kan ontstaan. Geertje Pruijsers, Manager Communicatie bij Woonbedrijf: “Social media maken voortaan deel uit van onze communicatiemix. Het biedt ons een laagdrempelig platform om te laten zien wat we als organisatie doen. Onze medewerkers twitteren over hun dagelijkse werk en op Facebook delen ze de foto’s. Zo maken we zichtbaar dat we veel meer doen dan alleen bouwen, beheren en verhuren.”

Verontwaardiging over krakers

Voor Rochdale werd met 51% een extreem hoog negatief sentiment gemeten. Deze negatieve berichtgeving was niet ten nadelen van de organisatie zelf. Rochdale maakte namelijk bekend dat krakers voor ruim € 8.000 schade per huis zorgen. Het nieuws had tot een online crisis kunnen leiden, maar de openheid van de organisatie over het probleem leidde juist tot begrip en betrokkenheid.

Conclusie

De openheid van woningcorporaties wordt positief ontvangen door het grote publiek. Dat kan worden geconcludeerd uit het relatief lage percentage van negatieve berichtgeving. Zo blijkt maar weer eens dat door transparantie ook negatieve resultaten binnen online en social media niet tot een ramp hoeven leiden, maar tot een positief event kunnen worden omgevormd.

Onderzoek Clipit woningcorporaties

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn