Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Win terrein terug op Facebook met employee advocacy [3 tips]

Facebooks recentste ontwikkeling brengt persoonlijk contact en menselijke interactie terug in het spel, maakte Mark Zuckerberg eerder in een post bekend. Deze update zorgt ervoor dat merken het moeilijker krijgen om organisch zichtbaar te zijn. Merken die momenteel nog enigszins de vruchten plukken van passieve posts met weinig interactie worden nog harder getroffen. Zorgen voor meer interactieve content is een logische stap in de goede richting. Maar waarom slechts blindelings focussen op interactieve content op bedrijfspagina’s? De medewerkersprofielen zijn voor bereik en interactie op social media erg waardevol. Je medewerkers inzetten als merkambassadeurs is niet iets nieuws. Toch is dit crucialer dan ooit met het nieuwe algoritme van Facebook.

Dit blog verscheen eerder op Frankwatching.

Meer aandacht op organisch bereik met employee advocacy voor Facebook?

Gemiddeld halen berichten van medewerkers 561% meer organisch bereik op social media dan berichten die door het merk zelf gedeeld zijn. Nu het organisch bereik voor merken op Facebook daalt, zijn er genoeg redenen om aan de slag te gaan met employee advocacy. Hieronder valt het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om content te delen binnen hun sociale netwerken. Als onderdeel van de sales- en marketingstrategie vormt het een ideale manier om branding te stimuleren. Onderstaand voorbeeld van Politievlogger Jan-Willem is een mooi voorbeeld van hoe het hoort.

Best practise: politievlogger Jan-Willem

Vloggend personeel is dé content-trend van 2018. Politievlogger Jan-Willem is werkzaam als politieagent in de eenheid Midden-Nederland. Voor de politie maakt hij vlogs over zijn werk. Zijn vlogs zijn vooral erg populair onder jongeren. Met 154.408 abonnees op YouTube, ruim 10.000 volgers op Facebook en een grote community op zijn privéaccount is Jan-Willem een uitstekend voorbeeld van vloggend personeel.

Bij employee advocacy denk je misschien al snel aan LinkedIn, maar ook Facebook kan een uitstekend platform zijn! Uit het recente Newcom onderzoek blijkt echter dat maar liefst 10,8 miljoen Nederlanders gebruikmaken van Facebook, waarvan 7,6 miljoen dagelijks. Via je medewerkers op Facebook krijgen berichten van nature een persoonlijke touch. Ook zullen je medewerkers er makkelijker in slagen om interactie in de vorm van likes en reacties te creëren. Met onderstaande tips is employee advocacy waardevol in je change of strategy om Facebook terrein (terug) te winnen.

1. Persoonlijke touch

Facebook is voor bijna elk merk geschikt als employee advocacy middel. Over het algemeen is het voor B2C-merken vaak geschikter dan voor B2B-merken. De medewerkers zien dan sneller de relevantie van berichten in voor hun facebookvrienden, omdat een B2C-merk zich op consumenten richt. Medewerkers moeten geen voorgeschotelde papegaaiencontent publiceren. De content moet authentiek zijn vanuit de visie, functie en schrijfstijl van de medewerker. De medewerkers worden gefaciliteerd door de marketingcommunicatie manager, interne communicatie manager, community manager en/of hr-manager in het zijn van een personal brand. Hierbij creëert de medewerker zelf de content en toont zijn eigen expertise. Van teamuitjes, borrels en feestjes tot productintroducties, professionele inzichten en workshops. Als een medewerker trots is om te werken voor een merk, deelt diegene dat graag met naasten. Zoals marketing goeroe Jay Baer aangeeft: “If your employees aren’t your biggest fans, you’ve got problems way bigger than social media!”

Facebook

De marketing- en interne-communicatieafdelingen faciliteren dit project. Door te laten zien dat medewerkers een content creator op Facebook zijn en hun eigen authentieke verhaal kunnen delen. Medewerkers realiseren zich dan waarom beroepsgerelateerde content ook op Facebook thuis hoort. Een belangrijk voordeel is dat zakelijk gerelateerde posts tot 8 keer meer engagement leiden dan posts van merken. Hiermee is het lastiger om een gerichte doelgroep te bereiken, maar voor je algemene naamsbekendheid levert dit geweldige resultaten op (561% meer organisch bereik). Factoren als bedrijfsgrootte en bedrijfstype zijn natuurlijk bepalend voor een grootschalig succes van employee advocacy. Toch is elke onderneming in staat om employee advocacy effectief in te zetten: van de politie en ziekenhuizen tot psychologenpraktijken en ministeries.

2. What’s in it for me

Dat employee advocacy veel voor het merk oplevert is duidelijk, maar wat levert het een medewerker op? Een medewerker moet immers de voordelen voor zichzelf inzien om hieraan mee te doen. Dit is een kwestie van groepspsychologie. Ga aan de slag met het wegnemen van onzekerheid door het hele project te faciliteren middels workshops en tooling voor employee advocacy. Begin met het inzetten van wederkerigheid. Maak er een winactie van, verloot cadeaubonnen, toon de effecten van personal branding of bedenk iets anders creatief. Medewerkers krijgen er in het begin iets voor terug als ze bijdragen aan employee advocacy. Dit verhoogt in bepaalde mate het aandeel, maar nog niet iedereen zal overtuigd zijn. Een merk dat hier goed op inspeelt, is de webshop Evine. Medewerkers krijgen een unieke kortingscode die zij delen met hun familie en vrienden. Tegelijkertijd houden ze een employee contest. De medewerker met de meest gebruikte kortingscode wint.

Daarom dienen marketeers, sales medewerkers en managers het voortouw te nemen. Als een schaap over het dam is, volgen er meer. Het sociale bewijskracht principe komt nu aan bod. Met het aandeel voortrekkers en het aandeel medewerkers dat graag iets ervoor terug krijgt, zijn er voldoende mensen die onbewust anderen stimuleren. Employee advocacy wordt onderdeel van het dna van de onderneming én de medewerkers. ‘Een trotse medewerker hoort mee te doen en omdat veel medewerkers het doen, doe ik het ook’, de gedachte die bij menig medewerker ontstaat.

Wanneer de berichten als een lopend vuurtje verspreid worden, is het cruciaal om dit langer vast te houden. Dit houdt in dat het niet bij één berichtje blijft. Hier komt het eenheidsprincipe van Cialdini aan bod. Als employee advocacy in het dna zit van de community, wil je tot deze community behoren. Er zijn verschillende manieren om een employee community inzichtelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een facebook wall of schermen met verschillende posts van medewerkers.

3. Faciliteer je collega’s

Alles staat of valt met het faciliterende proces. Neem drempels weg! Medewerkers gaan niet snel op eigen houtje online aan de slag met zakelijk gerelateerde posts. Daarom is het van essentieel belang om ze op weg te helpen. Denk daarbij aan social media workshops waarin je kijkt naar een optimaal profiel, bespreekt hoe je met reacties van anderen omgaat en hoe je op een goede manier je mening op social media deelt.

Daarnaast is het belangrijk om het makkelijk te maken. Er zijn tegenwoordig steeds meer tools waar je employee advocacy eenvoudig maakt. Je collega’s kiezen zelf welke social kanalen zij koppelen, jij plant vervolgens eenvoudig berichten voor ze in. Je collega’s krijgen dit bericht via de mail te zien, waar zij het bericht kunnen accepteren, afwijzen of nog kunnen wijzigen. Een heel eenvoudig systeem waarin jij de hoofdboodschap vorm kan geven en je collega’s toch nog een persoonlijke touch kunnen toevoegen.

Staar je niet blind op interactieve content

Met deze 3 tips maak je een goede start! Wellicht staan niet al je collega’s te springen om meteen mee te doen. Begin klein en deel successen. Door mensen te blijven enthousiasmeren zal de groep vanzelf groter worden. Met een consistente en creatieve aanpak haal je het uiterste uit medewerkers als ambassadeurs. Zorg met een analyse voor input en met een employee strategie voor output. Staar je niet blind op de mogelijkheden voor meer interactieve content, maar ga ook aan de slag met employee advocacy! Zet jouw organisatie al employee advocacy in? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.