Wegblijver Wilders wint lijsttrekkersdebat

Niet op komen dagen bij een TV debat en toch de meest besproken politicus zijn, je moet het maar kunnen. Geert Wilders heeft inmiddels afgezegd voor zo’n beetje elk debat en kiest met Twitter zijn eigen strijdtoneel. Eén controversiële tweet en Wilders haalt meer media aandacht binnen dan zijn druk debatterende collega’s. In afwezigheid van Wilders en Rutte gingen Buma, Pechtold, Klaver, Asscher en Roemer zondag met elkaar in debat. Wie van deze lijsttrekkers wist zich in de Rode Hoed te onderscheiden? En wat zijn de gevolgen voor de verkiezingsstrijd?

Dit artikel verscheen eerder op CommunicatieOnline.

Wat vooraf ging

De lijsttrekkers van de vier grootste partijen in de peilingen zouden met elkaar in debat gaan, zo was het plan. Maar CDA, D66 en Groen Links zaten zo dicht bij elkaar dat RTL het niet over haar hart kon verkrijgen één van die partijen niet uit te nodigen. “RTL verbreekt afspraak debat” brieste Wilders op Twitter en weg was hij. Mark Rutte trok zich om dezelfde reden ook terug, waardoor het beoogde premiersdebat ineens de twee grootste partijen in de peilingen miste. Even leek RTL daarop het debat helemaal af te blazen, maar uiteindelijk stonden Buma (CDA), Pechtold (D66), Klaver (GroenLinks), Asscher (PvdA) en Roemer (SP) tegenover elkaar in het Rode Hoed debat.

Wilders trekt meeste aandacht

Door niet deel te nemen aan het debat loopt Wilders een waardevol moment in de spotlights mis, zou je denken. Toch weet hij de andere lijsttrekkers ruim voor te blijven als het gaat om media aandacht rondom het debat. In een interview met de Duitse zender ARD verspreekt Wilders zich; de moordenaar van Pim Fortuin zou een extremistische moslim zijn geweest. Wilders corrigeert zichzelf nog wel op Twitter, maar dan is het hek al van de dam. In de 24 uur rondom het debat genereert hij €2,4 miljoen aan PR-waarde, tweemaal zo veel als zijn collega’s die wel aan het debat deelnemen.

 

 

Asscher de sympathie, Buma de punten

Bij afwezigheid van Rutte en Wilders bleef het in de Rode Hoed bij een gevecht met houten trainingszwaarden. De lijsttrekkers van de aanwezige partijen zochten toch vooral toenadering tot elkaar. Lodewijk Asscher kwam daarbij het meest sympathiek over; het sentiment rondom Asscher is 59% positief. Ook Pechtold scoort goed met 55% positieve berichten. Van de deelnemende heren deed Buma het echter het best; hij weet een PR-waarde van bijna 1,3 miljoen euro te genereren naar aanleiding van het debat, waar de overige lijsttrekkers rond de 1 miljoen blijven steken.

Geen kabinet Rode Hoed

Klaver, Roemer en Asscher lonkten openlijk naar een kabinet Rode Hoed, maar Buma gooide roet in het eten. “Dit kabinet gaat er niet komen” gaf hij aan en daarbij krijgt hij vooralsnog steun van onze data. CDA, D66, GroenLinks, PvdA en SP hebben in onze laatste peiling namelijk samen 75 zetels. Voor een meerderheid lijkt toch echt deelname van de VVD nodig, met 28 zetels de grootste partij in onze metingen. Met de zetels van de VVD is naast CDA en D66 eigenlijk nog maar één linkse partij nodig om tot een meerderheid te komen. Daarmee gaat de strijd tussen GroenLinks, PvdA en SP niet zozeer om het leiderschap op links, maar vooral om wie de beste kaarten heeft voor regeringsdeelname. Tijd voor de linkse partijen om de houten trainingszwaarden op te bergen en de messen te slijpen.

Clipit Peiling

Clipit volgt de Tweede Kamerverkiezingen en monitort alle berichten rondom de partijen en lijsttrekkers. Het publiceert hier in aanloop naar de verkiezingen regelmatig over op CommunicatieOnline. In 2010 voorspelde Clipit via media monitoring de verkiezingsuitslag nauwkeuriger dan Maurice de Hond. Dat gebeurde toen nog op basis van het aantal berichten wat over een politieke partij verscheen in aanloop naar de verkiezingen. Inmiddels is er met gebruik van de PR-waarde die wordt toegekend aan de berichten ook te zien wat de impact daarvan is. Voor de prognose wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20% van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20% van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in onze prognose dan 30 zetels krijgen.

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook beginnen met het monitoren van berichten rondom jouw onderwerpen? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn