Wat is het sentiment van een bericht?

Met online social media monitoring zie je precies waar en hoe er over je organisatie of merk wordt geschreven. Maar, er is niet altijd tijd om elk bericht te bekijken. Om het makkelijker voor je te maken hebben we elk bericht in je dagelijkse nieuwsselectie voorzien van een kleur, ook wel sentimentindicatie genoemd. Zo heb je in een oogopslag nóg duidelijker overzicht.

Kleurcodes

Het sentiment van een bericht wordt met kleuren weergegeven;

Sentiment analyse

Hoe werkt het?Wanneer er meerdere zoekopdrachten in een bericht zijn, kan de context waar we die zoekopdrachten tegenkomen verschillen. Ook het sentiment van meerdere reacties op een bericht hoeft niet eenduidig te zijn. In die gevallen bevat een kleurcode meerdere kleuren.

Om te beoordelen of een bericht positief, negatief of neutraal is gebruiken we een aantal zinnen rondom de gevonden zoekopdrachten als input. Het algoritme van de sentimentanalyse maakt onder andere gebruik van een lijst met negatieve en positieve woorden, gecombineerd met linguïstische elementen. “Een mooie fiets” is positief, als de combinatie “niet zo mooi” wordt gebruikt telt dat als negatief. Wanneer iets “niet zo mooi” is, wordt het bericht uiteraard minder negatief beoordeeld als “zwaar klote”. Dit hoeft niet altijd te betekenen dat de zoekopdracht zelf negatief of positief wordt bestempeld, maar het geeft wel een indicatie van de context rondom de zoekopdracht.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn