Waarom media monitoring de brug slaat tussen data science en marketing

In het digitaal tijdperk kan de moderne marketeer niet zonder affiniteit met data. We worden overrompeld met termen als big data, data driven marketing en data science. En terecht. Jouw marketing activiteiten slechts baseren op intuïtie en ervaring is niet voldoende om écht succesvol te zijn. Toch is data science voor marketeers vaak een ongekend gebied. Maar wat is data science eigenlijk? Moeten alle marketeers nu ook expert in data en statistiek worden? En waarom is media monitoring de data oplossing voor de moderne marketeer?

Een verkorte versie van dit blog verscheen eerder op MarketingTribune.

Data science

Data science is de kunst om op een wetenschappelijke manier kennis uit zeer grote hoeveelheden data te halen. Data science is het antwoord op de waarde ontdekken achter de grote hoeveelheid data die vandaag de dag gegenereerd wordt. Een vakgebied waarin technische aspecten hand in hand gaan met maatschappelijke kwesties. Waar het begint met een overvloed aan beschikbare data, eindigt het met concrete statistieken. Op onderstaande afbeelding is het proces van data science te zien:

AFBEELDING 1 WP

Waarom is data belangrijk voor de moderne marketeer?

We kunnen media inspanningen en trends nauwkeuriger dan ooit observeren met de grote hoeveelheden data die tegenwoordig beschikbaar zijn. Voor de succesvolle marketeer is het een gemiste kans om hier niets mee te doen. Data helpt je namelijk om jouw expertise zo in te zetten dat je zo volledig mogelijk inspeelt op de wensen en behoeften van (potentiële) klanten. Door de digitale transformatie zijn we klanten beter van dienst omdat het effect van onze acties meetbaar is. Betekent dit dat de moderne marketeer een expert in data en statistiek moet zijn? Het antwoord hierop is simpelweg nee. Toch verdwijnen marketeers zonder affiniteit met data in dit tijdperk als sneeuw voor de zon. Een veel voorkomende fout is dat data als uitgangspunt genomen wordt, terwijl het toepassingsgebied marketing als uitgangspunt genomen dient te worden. Maar welke data is voor marketeers nou eigenlijk van essentieel belang?

Als marketeer wil je in de wensen en behoeften van je doelgroep voorzien. Hierdoor is het belangrijk om jouw doelgroep te leren kennen. Met mediadata ontdek je wat jouw doelgroep over jou zegt en hoe erover jouw merk, campagne, klant of concurrent geschreven wordt. Met deze waardevolle data optimaliseer jij jouw marketingstrategie.

AFBEELDING 2 WP

De kunst van media monitoring

Media monitoring werkt op dezelfde manier als data science, maar dan stukken eenvoudiger. Waar je bij data science in het diepe gegooid wordt, neemt media monitoring je werk uit handen. Het is een proces van een overvloed aan data tot de juiste statistieken waar jij mee aan de slag kan gaan. Media monitoring is namelijk data science, maar dan voor de marketeer. Als marketeer wil je natuurlijk weten welke media aandacht jouw merk genereert en wat de impact van je inspanningen is. Hiermee kom je tot waardevolle inzichten en perfectioneer je jouw strategie. Zo ontdek je verbindingen die je eerder niet zag. Het proces van media monitoring verloopt net zoals data science als volgt:

AFBEELDING 3 WP

1: Data

De mediaconsument wordt met ruim 5 miljard berichten per dag overspoeld. Deze mediadata kan voor waardevolle inzichten zorgen. Maar hoe ontdek je nou alle relevante berichten in de media rondom jouw merk, campagne, klant of concurrent? Door zelf op zoek te gaan, ontdek je een aantal van deze berichten, maar is het onbegonnen werk om een dekkend en up to date aanbod te vinden. Tevens zie je door de bomen het bos niet meer en kent dit arbeidsintensieve werk geen plaats in een steeds meer geautomatiseerde werkomgeving. Media monitoring bestaat in de basis uit een database met bronnenbestanden van online, social media, RTV, print en internationale bronnen. Met deze goudmijn ontdek jij berichten die relevant voor jou zijn.

Tip: In de praktijk bestaat deze goudmijn uit bronnen uit talloze branches. Van PR, marketing en reclame tot cosmetica, mode en bier.

2: Data selection

Deze goudmijn is pas waardevol voor jou wanneer relevante data voor jou beschikbaar is. Dit gebeurt aan de hand van een data selectie. Alle media vermeldingen van je zoekwoorden worden verzameld in deze data selectie. Maar hoe is dit eigenlijk mogelijk? Het antwoord hierop is het fascinerende duo Spider & Grabber. Zij staan 24/7 op de uitkijk om jouw data selectie mogelijk te maken. Spider zoekt de hele dag door duizenden links en Grabber haalt realtime alle relevante berichten op.

Tip: In de praktijk worden alle berichten aan de hand van de zoekwoorden opgehaald. Een voorbeeld is het zoekwoord Brand of WE.

3: Data cleaning

Als alle data verzameld is, is het tijd om de juiste data naar boven te halen. Gespecialiseerde media analisten stellen een zoekopdracht voor je in zodat jij alleen relevante informatie ontvangt. Zoekopdrachten maken onze media analisten met de booleantechniek. Hierdoor wordt er werk uit handen genomen en hoef jij niet om te kijken naar hoe je relevante data ophaalt. Bij unieke merknamen ziet een zoekopdracht er een stuk eenvoudiger uit dan bij een generieke merknaam. In deze fase wordt de relevante data gefilterd van de ruis.

Tip: Wanneer je zoekwoord Brand (biermerk) of WE (modemerk) is dan wil je natuurlijk geen berichten ontvangen over een bos dat in brand staat of alle berichten waarin het woord WE als persoonlijk voornaamwoord gebruikt wordt. Gespecialiseerde media analisten zorgen voor een op maat gemaakte zoekopdracht en filteren de relevante data van de ruis. Dat neemt jou enorm veel werk uit handen!

AFBEELDING 4 WP

4: Data transformation

Een overzicht zonder metrics is natuurlijk minder waardevol. Metrics zoals PR-waarde, bereik, sentiment en brontype voegen inzicht toe aan jouw overzicht. Waar je bij data science vooral in het diepe gegooid wordt en jijzelf verbindingen moet ontdekken, zorgt media monitoring voor een gestructureerd aanbod van metrics. Zo weet je niet alleen dat je in de media staat, maar ook hoe je er staat.

5: Analytics

In het grafiekenoverzicht zijn er talloze mogelijkheden om mooie grafieken in beeld te brengen. Ontdek bijvoorbeeld welke auteurs veel PR-waarde opleveren, hoeveel mensen je hebt bereikt en hoe positief of negatief erover je geschreven wordt. Met een media monitoring tool is dit eenvoudig en moeiteloos realiseerbaar. Waar je bij data science vaak een externe datavisualisatie tool nodig hebt, heb je met media monitoring alle mediadata en analytics in een handbereik in één geïntegreerde tool.

AFBEELDING 5 WP

6: Interpretatie en evaluatie

Met alle analysemogelijkheden binnen de Portal is het tijd voor jouw eigen inzichten! Media monitoring is een uitstekende manier om het resultaat van je inspanningen inzichtelijk te maken. Achterhaal het mediagedrag van jouw doelgroep, de belangrijke influencers en de succesfactoren van jouw campagnes.

Waarom media monitoring de brug slaat tussen data science en marketing?

Zowel data science als media monitoring zijn beproefde instrumenten voor de marketingdiscipline. De grote hoeveelheden data die beschikbaar zijn, zorgen voor waardevolle inzichten. Toch dient de data niet als uitgangspunt genomen te worden, maar het toepassingsgebied marketing. Een onmisbaar type data voor marketeers is mediadata. Elke seconde van de dag verschijnen immens veel nieuwe berichten in alle media. Een krachtige media monitoring tool maakt het mogelijk om deze mediadata te analyseren zonder dat diepgaande technische kennis nodig is. Wil jij ook aan de slag met data driven campagnes? Onze media analisten helpen je graag verder!

Aan de slag met media monitoring

scan aanvraag form3Wil jij ook de brug slaan tussen marketing en data science? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn