Waarom is Instagram hét kanaal voor influencer marketing?

Tegenwoordig kan je er als organisatie niet meer omheen: social media. Naast het traditionele trio Facebook, Twitter en LinkedIn maakt Instagram grote stappen als commercieel platform. De gebruikers zelf zijn de koppeling tussen het platform en de winst die er ligt. Wie zijn de grote namen op Instagram? Wie zijn de influencers en wat is hun rol op Instagram? En nog belangrijker, wat heb je aan deze gegevens?

Wie zijn influencers?

Niet alleen Beyoncé, Kim Kardashian en Cristiano Ronaldo maar ook Murad Osmann, de Grumpy Cat en Chiarra Ferragni zijn een aantal influencers die samen goed zijn voor ruim 280 miljoen volgers. Deze aantallen komen uit 2016, inmiddels heeft Kim Kardashian 99 miljoen volgers (leuk detail: zelf volgt Kim K 99 personen). Naast celebrities zijn er echter meer influencers op Instagram.

Ook op brancheniveau en op merkniveau zijn er ook verschillende influencers op Instagram. De kracht van vloggers is groot en deze zijn zeer populair als influencers op merkniveau. Denk hierbij onder andere aan Enzo Knol die samen heeft gewerkt met Center Parcs om haar naamsbekendheid te vergroten.

Waarom Instagram?

Instagram domineert op het gebied van influencer marketing en hier zijn tal van redenen voor. De voornaamste redenen voor het gebruiken van Instagram bij influencer marketing zijn:

  • het genereren van naamsbekendheid;
  • engagement creëren;
  • de zichtbaarheid bij een nieuwe productlancering verhogen;
  • bestaande sociale mediakanalen promoten.

Instagram is ideaal voor het genereren van naamsbekendheid. Op de statistiekenwebsite Statista.com wordt er real-time data bijgehouden over Instagram. Uit de grafiek blijkt dat er alleen al in april 2017 700 miljoen actieve Instagram-gebruikers waren. Het gebruik van hashtags, de opties om te liken en reageren en natuurlijk de eindeloze opties om foto’s en video’s te delen zijn een krachtige combinatie voor het generen van naamsbekendheid met je merk of product. Een influencer heeft een grote aanhang en heeft al snel duizenden volgers die actief bezig zijn met wat hij/zij dagelijks deelt.

grafiek

Dezelfde optie om te reageren op comments is ook een open kans voor het creëren van engagement. Een simpele reactie op een vraag van een volger betekent veel voor iemand. Een nieuwe productlancering en de bestaande social mediakanalen die je gebruikt zijn ook promotiemateriaal voor Instagram. Er zijn eindeloze mogelijkheden voor het delen van je content: Instagram Stories, video, foto, carrouselfoto’s etc. Hieronder is een creatief voorbeeld te zien van een reeks carrouselfoto’s.

carrousel

Inzicht in booming influencers

Het inzetten van influencers is ontzettend populair op Instagram. Welke influencers heeft jouw merk en hoe houd je dit in de gaten? Met een media monitoring tool breng je influencers rondom jouw merk of branche eenvoudig in kaart.

Op merkniveau
Als je op je bedrijfsnaam monitort, ontdek je eenvoudig invloedrijke mensen die over je merk schrijven door de PR-waarde – Auteur grafiek. Dit zijn niet perse de mensen die het meest over je schrijven, maar wel degene met de meeste impact. Deze grafiek kan je uitbreiden tot een top 50. Door deze regelmatig te analyseren ben je niet alleen op de hoogte van de influencers op dit moment, maar houd je ook stijgers in de lijst in je vizier.

pr-waarde - auteur

Op brancheniveau
Wil je het breder bekijken? Monitor dan op brancheniveau en check de PR-waarde – Auteur grafiek. Hier zie je welke influencers er in jouw branche actief zijn. Een goudmijn om nieuwe influencers te ontdekken en te betrekken in jouw marketingstrategie!

Tip: Met ons factsheet Mediarelaties & Influencers krijg je snel inzicht in influencers!

Instagram onmisbaar?

In het begin stelde ik de vraag wat de toegevoegde waarde is van deze gegevens rondom Instagram. Instagram is tegenwoordig bijna onmisbaar in je social mediabeleid en influencers zijn meer actief dan ooit. Het platform is nog steeds aan het innoveren en de mogelijkheden lijken eindeloos. Als moderne organisatie kan je niet achterblijven op het gebied van social media en influencers. Een platform met zo een omvang en zoveel content vereist een goede monitoring.

Aan de slag met media monitoring voor influencer marketing

scan aanvraag form3

Wil je aan de slag met monitoring? Met de gratis PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn