Vrouwen aan de top: 5 adviezen van (female) business leaders

Op maandag 23 mei kwamen ruim 1000 vrouwelijke professionals samen tijdens “the Innovation Summit” in Pakhuis West te Amsterdam om zich te laten inspireren op het gebied van technologie, innovatie en creativiteit. TheNextWoman stelde in samenwerking met OPZIJ een indrukwekkend programma samen met verschillende invloedrijke vrouwen van Nederlandse bodem als Annemarie Jorritsma, Neelie Kroes en niemand minder dan Hare Majesteit Koningin Máxima. Allen gingen geheel op eigen wijze in op de centrale vraag; hoe doorbreek je als female professional of ondernemer het glazen plafond en kom je razendsnel aan de top? Ik zette de top 5 adviezen van deze business leaders voor je op een rijtje.

#1 Toon lef en ambitie

Koningin Máxima trapte het officiële programma af met de gevleugelde woorden: “it’s ok to have ambition”. Vrouwen zijn anno 2016 immers hoger opgeleid dan mannen. Sociale normen en onzekerheid zouden dus voor vrouwelijk professionals geen reden moeten zijn voor terughoudendheid. “Als de kenniseconomie een auto was, zat de vrouw achter het stuur” aldus Máxima.

Ook Neelie Kroes (oud VVD politica, Eurocommissaris en tegenwoordig Startup Delta ambassadrice) pleit voor meer attitude vanuit vrouwelijke professionals. Typische vrouwelijke eigenschappen als multitasken, connecting the dots, perfectionisme en kwetsbaarheid zouden veel slimmer ingezet kunnen worden. Neemt niet weg dat de weg naar de top ook gewoon weg keihard werken is; “Blood, sweat, but no tears!” aldus Kroes.

#2 Anticipeer op het ‘nieuwe’ denken

Country Manager LinkedIn Benelux Marcel Molenaar stipt de veranderende wereld aan waarbij niet in te schatten is waar de (technologische) ontwikkelingen ons over 6 maanden, laat staan over 6 jaar heen brengen. Wat we wel weten is dat we ons klaar moeten maken voor een nieuwe manier van denken waar data een centrale rol speelt. We maken niet meer iets wat er mooi uitziet, maar laten op basis van A/B testen de data spreken aldus Gillian Tans, president van Booking.com.

Ook de wijze waarop organisaties worden ingericht en aangestuurd vraagt om een andere aanpak. Van top down naar open communicatie. Van skill boven behavior naar behavior boven skill, oftewel een match met de organisatie cultuur. En van corporate jargon naar genuine honesty. Een nieuwe wereld waar de female leaders van de toekomst een grote rol in kunnen gaan spelen.

Tina Wells, CEO van de Buzz Marketing group, zette de belangrijkste kenmerken van de commerciele focus en richting bepalen de generatie van nu, de Millennials (geboren tussen de jaren 80 en 2000), uiteen. Deze generatie hecht zich niet aan politieke partijen maar is tegelijkertijd niet bang hun mening uit te spreken. Overige kenmerken zijn dat millennials zich steeds meer in leidinggevende posities bevinden, open staat voor diversiteit, zich aangetrokken voelen tot beeld en geluid, zijn geinteresseerd in Home & Food en bij voorkeur “on-demand” diensten afnemen.

#3 Maak echte connecties

Annemarie Jorritsma (eerste kamer fractievoorzitter voor de VVD) pleit voor een “entrepreneurial spirit” waarbij geen ruimte is voor terughoudendheid en alles zelf proberen te doen. Het maken van connecties met potentiële partners, mentoren, influencers, medeprofessionals en ondernemers tot een sterk netwerk is volgens haar essentieel. Daarbij is netwerken meer dan het uitwisselen van kaartjes of het toevoegen op Linkedin. Het gaat om geven en nemen. Investeren en terug ontvangen, dat is netwerken! Daarbij merkte Neelie Kroes scherp op dat vrouwelijke professionals elkaar ten aller tijden zouden moeten steunen. Ze zette dit kracht bij met een beroemde uitspraak van Madeleine Albright (voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken) “There is a special place in hell for women who don’t help other women”.

Koningin Máxima onderstreept deze gedachte met haar uitspraak over de belangrijkheid van digitale connecties: “digital connectivity verhoogt de performance en vergroot de kans tot het ophalen van investeringen”.

#4 Fail fast

Alle sprekers zijn het erover eens; in deze snel veranderende wereld is er geen ruimte om te streven naar absolute perfectie, zowel op bedrijfs- als persoonlijk niveau. Het is niet zonder reden dat Google vrijwel ieder product als bèta versie introduceert; wanneer je te lang wacht is het achterhaald.

Marcel Molenaar onderstreept dit door het aanhalen van een van de meest succesvolle tech companies van dit moment; Airbnb. Dit concept is maar liefst vijf keer opnieuw gelanceerd tot het een echt succes werd. Oftewel, “done is better than perfect” (Mark Zuckerberg, CEO Facebook).

Ook op persoonlijk vlak is deze aanbeveling zeer relevant. Laat je perfectionisme af en toe varen. “Als je geen mislukkingen kent, heb je niet genoeg risico’s genomen” aldus Neelie Kroes. Juist van die periodes leer je, de successen neem je “for granted”.

#5 Je bent nooit te oud om te leren

Koningin Máxima, Neelie Kroes en Annemarie Joritsma onderstreepten het allen meerdere malen; investeer in jezelf en blijf dit doen. Op alle mogelijke manieren; zoek een mentor, vind een coach of ga terug de schoolbanken in als specifieke disciplines nog vreemd voor je zijn.

Neelie Kroes sluit af met een sprekend voorbeeld. De dame die zij het meest bewonderd besloot op 72-jarige leeftijd, nadat haar man overleed, dat ze wilde studeren. Ze volbracht haar studie, behaalde successen en groeide op latere leeftijd uit tot een zeer invloedrijke dame.

Al met al een zeer inspirerende dag, waarbij wij als TheNextWomen partner en tech company met drie dames in het MT (Rinske, Charissa en ikzelf) deze adviezen graag ter harte nemen.

Ben jij het nieuwe vrouwelijke rolmodel van de toekomst? En ga jij deze adviezen in de praktijk brengen?

Aan de slag met media monitoring

Klaar om deze 5 tips toe te passen in de media monitoring? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn