Vind en onderhoud jouw online ambassadeurs

Online ambassadeurs worden steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Klanten luisteren tegenwoordig niet meer naar het marketingpraatje van een organisatie maar naar kennissen, vrienden of social media die de organisatie aanprijzen. Maar hoe vind je deze online ambassadeurs?

Online mond-tot-mond reclame wint

Anno 2014 vindt mond-tot-mond reclame niet alleen offline maar vooral online plaats. Steeds meer klanten delen hun ervaringen op social media. Als je zelf een aankoop gaat doen bij een voor jou onbekend bedrijf, wat doe je dan als eerst? Inderdaad, rondneuzen op het web! Als je hier vooral positieve berichten vindt, is de keuze voor jou snel gemaakt. Maar als er een reclame voorbij komt van diezelfde organisatie, waarin ze vertellen hoe goed ze zijn, ben je dan ook zo snel om? De online mond-tot-mond reclame wordt ver boven de reclame van een organisatie verkozen. Als organisatie wil je weten wie er over jouw schrijft, zowel positief als negatief.

Power of word of mouth

Hoe vind je deze ambassadeurs?

Hoe kun je tussen de dagelijkse hoeveelheid berichten (lees: 5 miljard), jouw ambassadeurs vinden? Online en social media monitoring biedt de oplossing! Met online media monitoring weet jij welke berichten er over jouw organisatie in de online media verschijnen en het belangrijkste: wie deze berichten schrijven. Daar zijn jouw potentiële ambassadeurs!

Per bericht wordt de auteur met het sentiment weergegeven. Op deze manier weet jij welke klanten positieve content verspreiden.

Auteurs met sentiment

Ambassadeurs onderhouden 

Als je weet wie je potentiële ambassadeurs zijn, moet je deze blijven onderhouden. Het belangrijkste hierbij is: bouw een relatie op en vertrouw hierop! Hoe bouw je een relatie op? Dit hoeft niet moeilijk te zijn:

  • Bedank jouw ambassadeurs, dat is vaak al genoeg
  • Nodig ze uit voor een kijkje achter de schermen van je bedrijf
  • Breng ze als eerste op de hoogte van belangrijk nieuws
  • Verras ze, bijvoorbeeld door middel van een cadeautje

Zie jouw ambassadeurs als vrienden en creëer een band. Dit uit zich in meer positieve content over jouw organisatie. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit erg goed doet, is Buddha to Buddha.

Buddha to Buddha: Ambassadors for life

Guido Voorbij gaf afgelopen ClipTalk een leuk voorbeeld hoe Buddha to Buddha hun ambassadeurs onderhoudt. Zij onderzoeken regelmatig via online media monitoring hun ambassadeurs.  Zo vonden ze ook een van de meest waardevolle ambassadeur. Om haar te danken voor alle positieve content, werd ze uitgenodigd op het kantoor van Buddha to Buddha voor een lunch. En dat niet alleen, ze ontving ook nog een cadeau. ‘Probeer van je fans ambassadors for life te maken’, aldus Guido Voorbij.

Ook weet Buddha to Buddha hun celebrity ambassadeurs te onderhouden, zo worden ook zij regelmatig verrast.

Geef het uit handen

Wil jij net als Buddha to Buddha ambassadors for life? Vertel dan niet zelf hoe goed jouw bedrijf is, maar geef het heft uit handen! Ga op zoek naar de mensen die online positieve content plaatsen over jouw organisatie, bouw een relatie op en onderhoud deze. Hiervoor moet je vertrouwen hebben in jouw klanten. Kortom: vind en onderhoud jouw online ambassadeurs!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn