Vertrouwen is geen recht

De vier grote Nederlandse banken (Rabo, ING, ABN-Amro, SNS) staan opnieuw prominent in de top van de Brandbarometer van Clipit. Met dank aan de prominente berichtgeving over de langverwachte stresstest. Getest werd of de banken ten onder gaan bij een nieuwe economische terugval of dat ze beter in staat zijn zware tegenvallers (zelf) op te vangen. Een PR-stunt of een serieuze poging het geschade vertrouwen te herstellen?

Financiële dienstverleners zitten al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. Vertrouwen speelt een cruciale rol als het gaat om wie we ons geld toevertrouwen en juist dat vertrouwen in de banken en verzekeraars lijkt (nog) verder te dalen. Zo blijkt ook uit het recente onderzoek van BrandAsset naar de sterkste merken van Nederland. Rabobank is de bekende uitzondering, maar zelf de meest vertrouwde en populaire bank komt in dit jaarlijkse merkonderzoek pas terug op de 88e plaats (gevolgd door ING op 242).

De vier bekendste en ook grootste Nederlandse banken moesten vanwege hun omvang vorige maand verplicht meedoen aan de stresstest van de Europese Centrale Bank (ECB). De stresstesten waren bedoeld om uit te wijzen of de banken bestand zijn tegen stevige economische tegenwind, zoals het instorten van de huizenmarkt en verdere problemen met obligaties in Griekenland. De ‘grote’ vier slaagden voor de test en ook een aantal Nederlandse banken die vrijwillig meedeed (zoals de Friesland Bank), blijkt meer vlees op de botten te hebben.

Goed nieuws dus voor de twijfelende belegger en consument: onze banken blijken tegen een stootje te kunnen. Maar critici bestempelen de toets als een goedkope PR-stunt, alleen bedoeld om grote spelers zich positief te laten onderscheiden van de kleine. Waar de vier deelnemende banken ingetogen reageerden op het testresultaat, was de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) meer uitgesproken: de positieve uitslag van de test toont aan dat ‘de Nederlandse banken lessen hebben getrokken uit de financiële crisis’.

Pr-stunt of niet: de openheid over de resultaten is misschien wel een mooi begin van het pad naar verbetering. Want banken hebben nog een lange weg te gaan, voordat ze weer terug zijn op het niveau van voor de financiële en economische crisis (als ze dat niveau ooit nog halen). Vertrouwen is immers geen recht, maar een voorrecht dat elke dag opnieuw verdiend moet worden.

Afgevallen merken: Albert Heijn, Heineken en Bavaria
Toegevoegde merken: Grolsch, Delta Lloyd en Tom Tom

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Brandbarometer: vertrouwen is geen recht

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn