Verander door jezelf te blijven

Wie kent Nokia niet? Vele jaren waren hun mobieltjes toonaangevend, maar de laatste jaren verliest Nokia steeds meer glans. De Finse telecomfabrikant kwam deze weken veelvuldig slecht in het nieuws: met magere kwartaalresultaten en dalende omzetten. Het levert Nokia een plaats op in de achterhoede van de Brandbarometer.

Nokia is wereldwijd nog steeds de grootste in mobiele telefonie. Al in 2005 werd de mijlpaal van 1 miljard mobiele telefoons bereikt. Maar het marktleiderschap is flets geworden en de vraag is hoe lang het nog stand houdt. Jarenlang waren de Finnen rule breakers. Nokia als aanjager van vernieuwingen, haarfijn inspelend op trends en nieuwe technologische ontwikkelingen, gecombineerd met degelijke, functionele ontwerpen. Maar juist dat gevoel voor wat de markt wil, lijkt te verdwijnen.

De jeugd valt tegenwoordig eerder voor toestellen van de merken als LG, Samsung en HTC. En op het gebied van smartphones zijn de iPhone (Apple), Blackberries en Android-toestellen de grote winnaars. iPhone- en Android onderscheiden zich van ‘gewone’ mobieltjes met toestellen die steeds meer lijken op een minicomputer. Met andere woorden: de nadruk ligt niet op bellen, maar op nieuwe diensten en functies. Nokia is nog wel de grootste fabrikant van mobieltjes, maar de meeste producten zijn relatief eenvoudige toestellen zonder internet.

De Finnen hebben zichzelf onvoldoende vernieuwd. Kortom, er is werk aan de winkel. De grote vraag is of Nokia er wederom in slaagt te veranderen en toch zichzelf te blijven. De kracht van het bedrijf was dat Nokia er steeds in slaagde zichzelf op cruciale momenten te transformeren. Na bosbouw (1865) en rubberproducten (1898), ontwikkelde Nokia zich via consumentenelektronica en kabelactiviteiten uiteindelijk tot ’s werelds meest geliefde telecomfabrikant.

Nokia beseft inmiddels dat consumenten niet op zoek zijn naar apparaten, maar vooral naar oplossingen. Het accent wordt dan ook verlegd naar diensten en samenwerking met strategische partners als bijvoorbeeld Yahoo. Nokia heeft door de jaren heen aangetoond dat positioneren niet statisch is. Integendeel. Door zichzelf te vernieuwen en steeds weer relevant te maken voor medewerkers, klanten en overige stakeholders, is herpositioneren voor Nokia gewoon de beste overlevingsstrategie.

Afgevallen merken: Renault, NS en Toyota
Toegevoegde merken: Bavaria, BP en KPN

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Brandbarometer: verander door jezelf te blijven

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn