Van PR naar PR-waarde: radio & TV

Is je persbericht overgenomen in een landelijke krant, dagblad of magazine? Dan wil je daar natuurlijk van op de hoogte zijn. Maar nog belangrijker, wat heeft deze PR voor een impact voor je merk? Met onze PR-waarde meet je crossmediaal de waarde van je media aandacht. PR-waarde specialist Patty vertelt je in dit blog hoe de PR-waarde van een TV of radiofragment tot stand komt.

De PR-waarde voor radio & TV

Hoe berekenen we de PR-waarde voor radio & TV? De formule bestaat uit twee onderdelen: de advertentiewaarde en impactscore. Bij de advertentiewaarde bekijken we wat het gekost zou hebben als je geadverteerd had op de desbetreffende zender. Natuurlijk nemen we hiervoor de verschillende tarieven die gelden voor dagdelen, dagen en maanden. Daarnaast bepalen we de impactscore. Deze score bestaat uit het sentiment, branding, kernboodschap en de opslagfactor. Met de impactscore kijken we naar de context van het bericht en benadrukken we de meerwaarde van PR ten opzichte van een advertentie.

Van PR naar PR-waarde: radio & TV

De Amerikaanse Verkiezingen in beeld

De Amerikaanse verkiezingen zijn hot topic, Trump en Clinton staan volop in het nieuws. Ook het programma Goedemorgen Nederland op NPO 1 besteedde zendtijd aan het debat tussen Hillary Clinton en Donald Trump. Wat is de impact van deze PR voor Hillary Clinton?

Wat is de advertentiewaarde van deze vermelding?

De advertentiewaarde voor een radio of televisie vermelding wordt berekend aan de hand van vier factoren, namelijk het advertentietarief, de maand index, tijdvak index en de kijkdichtheid of commercial break factor. De advertentiewaarde geeft aan wat de vermelding gekost zou hebben als je dit in had moeten kopen.

Advertentietarief
Het advertentietarief wordt op verschillende manieren bepaald. Publieke zenders hanteren vaste spotprijzen voor reclameblokken op ieder tijdstip. Commerciële zenders werken met tarieven op GRP basis. Op deze manier is vooraf geen tarief bekend, maar wordt dit achteraf bekend, afhankelijk van het percentage van de doelgroep die je hebt bereikt.

De advertentiekosten voor Goedemorgen Nederland op NPO 1 zijn € 1.770,-

Maand index
De advertentietarieven hierboven krijgen per maand nog een extra index mee. Hiermee wordt rekening gehouden met de kosten van bereik in verschillende maanden. De maand december heeft altijd een hoge maand index, bijvoorbeeld 125. Het advertentietarief wordt dan maal 1.25 duurder omdat dit een maand is met meer kijkers dan in bijvoorbeeld juni.

Tijdvak index
Naast de maand index wordt er ook rekening gehouden met de kosten van het bereik op verschillende dagdelen. Prime time is vaak een stuk duurder dan een commercial in de vroege ochtend.

Commercial break factor
Omdat we met het advertentietarief uit gaan van een commercial break, wordt er een commercial break factor toegekend aan het tarief. Gemiddeld wordt een uitzending 15% beter bekeken dan een commercial.

Als we al deze cijfers met elkaar combineren komen we op een totale advertentiewaarde van €1.017.

Wat is de impactscore van het bericht?

Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de impact van het bericht. De impact van het bericht wordt berekend aan de hand van het uitgesteld bereik, sentiment, branding, kernboodschap en redactionele opslag. De impactscore zegt meer over de context van het bericht.

Uitgesteld bereik
Met het uitgesteld bereik geven we extra waarde aan het bericht wanneer een uitzending later wordt teruggekeken. Het percentage geeft het extra bereik van de vermelding weer.

Sentiment
Het sentiment laat zien of Hillary Clinton positief of negatief beschreven wordt. Hoe positiever het bericht is, des te groter de impact. Dit fragment wordt als ‘positief’ gekenmerkt. In dit geval door de positieve woorden die in de buurt staat van de zoekopdracht Hillary Clinton.

Branding
De branding geeft antwoord op de vraag hoe prominent je in het artikel vermeld staat. In de Clipit Portal zie je bij dit artikel een branding van vijf sterren, wat inhoudt dat de branding ‘zeer goed’ is. In dit fragment wordt Hillary Clinton dus vaak vernoemd, zowel vroeg in het fragment als later.

Kernboodschap
Deze indicator geeft aan in welke mate je bericht bijdraagt aan je doelstellingen. In onze berekening nemen we dit automatisch mee op neutraal, wil je dit aanpassen? Dan kan in de Portal door op de sterren te klikken.

Redactionele opslag
Redactionele aandacht is een stuk waardevoller dan een advertentie. Om de meerwaarde van PR aan te tonen nemen we een redactionele opslag mee van 3,4.

De impactscore van dit bericht is 8.7. Samen met de advertentiewaarde vormt dit de PR-waarde.

En de PR-waarde is…

Als we deze cijfers meenemen in de formule dan komt de PR-waarde voor Hillary Clinton van dit bericht uit op € 8.867. Dit cijfer op zich is lastig te duiden. Maar kijken we op campagne niveau dan wordt het met behulp van de PR-waarde eenvoudig om verschillende campagnes kwalitatief met elkaar te vergelijken. Welke campagnes scoorden beter en wat is de reden daarvan? Met deze learnings optimaliseer je aan de hand van media monitoring je PR-beleid.

Heb je nog vragen over de PR-waarde! Ik help je er graag verder mee!

Van PR naar PR-waarde: radio & TV

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn