Van PR naar PR-waarde: social media

Social media kent enorme volumes aan berichten. Maar niet alle berichten zijn even belangrijk voor je merk. Hoe vind je tussen deze information overload de berichten die voor jouw merk relevant zijn? Welke berichten hebben veel invloed? Door onze PR-waarde berekening krijg je op berichtniveau inzicht in de impact. Hoe we tot deze waarde voor een social media bericht berekenen, lees je in dit blog.

De PR-waarde formule voor social media

Hoe berekenen we de PR-waarde voor social media? De formule bestaat uit twee onderdelen: de advertentiewaarde en impactscore. Bij de advertentiewaarde bekijken we wat het gekost zou hebben als je het bericht op het desbetreffende account had geadverteerd. Daarnaast bepalen we de impactscore. Deze score bestaat uit het sentiment, branding, kernboodschap en de opslagfactor. Met de impactscore kijken we naar de context van het bericht en benadrukken we de meerwaarde van PR ten opzichte van een advertentie.

PR-waarde blog social media

Douwe Egberts op Twitter

4 juni 2016 deelde Het Nieuwe Ouder Worden een tweet over de Carista van Douwe Egberts. Lisanne, PR-waarde specialist bij Clipit, vertelt je hoe we de PR-waarde van dit bericht voor Douwe Egberts berekenen.

Wat is de advertentiewaarde van dit bericht?

De advertentiewaarde voor een tweet of ander social media bericht wordt berekend aan de hand van de twee factoren, namelijk de advertentiekosten en het aantal volgers van het account. De advertentiewaarde geeft aan wat het artikel gekost zou hebben als je dit artikel in had moeten kopen.

Advertentiekosten: CPM (Cost per Mille) en vertoningen

Voor het berekenen van de advertentiekosten bij social media maken we gebruik van de Cost per Mille berekening, de prijs van een standaard banner per 1.000 vertoningen. Bij social media zijn hier echte geen standaard prijzen voor beschikbaar. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende advertentiemogelijkheden, zoals een promoted tweet. Kosten hiervan zijn zeer uitlopend en worden bepaald op basis van doelgroep of doelstelling (bijvoorbeeld per interactie of retweet).  Om deze reden gaan wij uit van een gemiddelde advertentieprijs, welke uit komt op €0,04 per volger.

Bereik: Aantal volgers

Het bereik berekenen we aan de hand van het aantal volgers van een social media account te kijken. We kijken hierbij naar het aantal volgers van het betreffende Twitter-account, dus bij een retweet wordt er gekeken naar het aantal volgers van de persoon die de tweet heeft geretweet. Het account van HetNieuweOuderWorden (@HNOW_2012) heeft op het moment dat de tweet verstuurd is  een (potentieel) bereik van 4.805 volgers.

Als we deze cijfers met elkaar combineren komen we op een totale advertentiewaarde van €192,20.

Wat is de impactscore van het bericht?

Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de impact van het bericht. De impact van het bericht wordt berekend aan de hand van het sentiment, branding, kernboodschap en redactionele opslag. De impactscore zegt meer over de context van het bericht.

Sentiment

Het sentiment laat zien of Douwe Egberts positief of negatief beschreven wordt. Hoe positiever het bericht is, des te groter de impact. In de tweet van Het Nieuwe Ouder Worden wordt het sentiment ‘positief’ gekenmerkt door het woord ‘leuk’ dat in de tweet voorkomt.

Branding

De branding geeft antwoord op de vraag hoe prominent je in het artikel vermeld staat. In dit geval wordt de branding op neutraal beoordeeld omdat Douwe Egberts als één van de laatste woorden genoemd wordt in de tweet.

Kernboodschap

Deze indicator geeft aan in welke mate je bericht bijdraagt aan je doelstellingen. In onze berekening nemen we dit automatisch mee op neutraal, wil je dit aanpassen? Dan kan in de Portal door op de sterren te klikken.

Redactionele opslag

Redactionele aandacht is een stuk waardevoller dan een advertentie. Om de meerwaarde van PR aan te tonen nemen we een redactionele opslag mee van 3,4.

De impactscore van dit bericht is 1,5. Samen met de advertentiewaarde vormt dit de PR-waarde.

En de PR-waarde is…

Als we deze cijfers meenemen in de formule dan komt de PR-waarde voor Douwe Egberts van dit bericht uit op €288. Is dit een goede score? Dat is lastig om te zeggen. Maar als je dit in het grotere plaatje bekijkt, levert het belangrijke informatie op. Zo bepaal je welke bronnen waardevol zijn en welke influencers daarbij betrokken zijn. Ook campagnes beoordeel je op basis van dit resultaat. Door de PR-waarde op deze manier te gebruiken, kom je snel te weten hoe je de meeste impact creëert met je PR. 

PR-waarde blog

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn