Van Houten komt nu met een beter verhaal

Philips is weer toe aan een nieuwe fase. De 120-jarige viering van Philips markeert de nieuwe fase waarin het concern is beland. Door de media-aandacht voor het jubileum eindigt het concern op nummer acht in deze Brandbarometer. Zoals Philips het zelf zegt op hun site in goed Nederlands: ‘We’ve changed history, we will change the future’.

Waar het concern in de jaren tachtig en negentig nog in zwaar weer zat met operatie Centurion onder leiding van Jan Timmer, heeft Philips zichzelf in het nieuwe millennium opnieuw uitgevonden. Niet de consument, maar de zakelijke klant bood het groeiperspectief. Met de strategie onder leiding van Kleisterlee legde Philips de nadruk op Healthcare, Consumer Lifestyle en Lighting. Het rolmodel van Kleisterlee was Procter & Gamble: het electronicaconcern moest een marketingbedrijf worden. De aandacht verschoof naar hoogwaardige oplossingen op het gebied van gezondheid, zorg, welzijn en duurzaamheid. Denk aan baanbrekende innovaties in medische apparatuur.

Sinds het voorjaar staat Frans van Houten aan het roer. Gedurende zijn eerste maanden had hij een kwetsbaar verhaal: onder zijn leiding zou Philips gaan groeien, maar hij vermeldde niet hoe. Een gevaarlijke belofte en bovendien geen intrinsiek aantrekkelijk perspectief. Nu heeft Van Houten eindelijk zijn medicijn ontdekt: innovatie. Met haar 120-jarig bestaan toont Philips bij de opening van het ‘Philips Innovation Experience’-evenement het nieuwste van het nieuwste. De berichtgeving is niet alleen opvallend groot, maar ook overwegend positief. Het is een verstandige keuze van Van Houten om niet meer te praten over groei als doel, maar over innovatie als wapen. Een mooie stap om het van oudsher intern gerichte concern te bevrijden van inertie. We zijn benieuwd naar Philips’ world changing innovations.

Afgevallen merken: Mercedes, Nintendo, Bavaria
Toegevoegde merken: TNT, Albert Heijn, ABN Amro

De analyse bij de Brandbarometer is van Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Brandbarometer: van houten komt nu met een beter verhaal

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn