Vakantiebeurs zorgt voor veel online buzz én beleving

117.000 bezoekers en 7766 online berichten. Van 13 januari t/m 18 januari vond de Vakantiebeurs plaats in de jaarbeurs Utrecht. ‘Je zou zweren dat je er al was’ werd dit jaar heel letterlijk genomen door een klimmuur en een echt duikbassin op te zetten. Beleving was er in ieder geval genoeg. Clipit media monitoring onderzocht de online buzz rondom deze Vakantiebeurs. Wat was trending en hoe is social media betrokken bij die beleving?

“Wees op je hoede op vakantie”

Als we naar de aantallen van de online berichten gaan kijken, dan valt direct iets op. Het grootste aantal berichten over de Vakantiebeurs is namelijk op 13 januari geplaatst. De officiële opening door minister Koenders bracht een vloed aan berichten met zich mee. “Wees op je hoede op vakantie” was zijn boodschap aan reizigers. Aanleiding hiervoor waren de terroristisch aanslagen in Parijs.

Aantallen

Daarnaast zijn er op 13 januari voor het eerst de Vakantiebeurs awards uitgereikt. De awards werden uitgereikt tijdens het Vakantiebeursfeest dat eveneens nieuw was. Dit bracht ook de nodige berichten met zich mee van onder andere de winnaars.

Tweet Erfgoed Bossem

#selfievakantiebeurs

Naast de reisorganisaties, culinaire route en een heus duikbassin, werd er veel aandacht besteed aan het maken van foto’s. Photoboots en selfie spots motiveerde bezoekers om hun Vakantiebeurs ervaring vast te leggen en te delen. Extra motivatie voor het delen en taggen van Vakantiebeurs foto’s was de selfie contest. Hiermee kon je een droomreis voor twee personen winnen door een selfie te delen op social media met #selfievakantiebeurs. Deze actie om PR te creëren leverde meer dan €13.000 aan online PR-waarde op tussen 13 en 18 januari.

PR-waarde

De piek op 16 januari is onder andere te danken aan de selfie stroom van travelblogger Remco Timmermans. Hij postte selfie na selfie op zijn Twitter en Instagram account.

Instagram Remco Timmermans

Helaas mocht het niet baten want de winnende selfie was van Eline Kolen met deze foto.

#selfievakantiebeurs

Twitter zorgt voor mooie PR

Twitter heeft de Vakantiebeurs ook duidelijk geen windeieren gelegd. Een potentieel bereik van 8.032.494 twitteraars door 4.933 tweets is niet verkeerd. Twitter staat hiermee stipt op nummer 1 als meest gebruikt medium door de Vakantiebeurs bezoekers. Met een PR-waarde van ruim €600.000 van alle tweets zorgt Twitter voor meer dan 40% van de totaal behaalde PR-waarde van € 1.433.129.

De hoogste PR-waarde komt van de nieuwssites zoals nu.nl, de Telegraaf en Elsevier. Met 438 berichten verzamelen zij een PR-waarde van € 737.067.

Statistieken

‘Je zou zweren dat je er al was’

Een beurs die begon met de waarschuwende woorden van de minister en werd afgesloten met de winnende selfie van Eline. Veel aandacht van de media door de woorden van de minister maar de Vakantiebeurs zelf heeft door de selfie actie goed ingespeeld op het gebruik van social media. De organisatie heeft er dit jaar niet alleen voor gezorgd dat de bezoekers het gevoel kregen al op vakantie te zijn, ze hebben er ook voor gezorgd dat dit, net zoals bij een echte vakantie, werd gedeeld en getagd.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn