Twittermarketing optimaliseren: 5 tips!

Een Twitteraccount is tegenwoordig niet meer uniek. De vraag is alleen hoe jij als marketeer het maximale eruit haalt.  Het is belangrijk om je account up-to-date te houden. Plaats dagelijks berichten en ga de interactie aan. Dit is inmiddels gesneden koek. Maar… welke extraatjes kun jij toepassen om net dat beetje extra uit je Twitteraccount te halen voor je bedrijf?

Waarom mensen jou volgen op Twitter

Laten we eerst eens kijken naar het waarom. Waarom volgen mensen jou? Met stip op 1: mensen willen graag op de hoogte blijven van het nieuws over jouw merk of bedrijf. Deze reden wordt gevolgd door het leuk vinden van jouw merk. Daarnaast houden Nederlanders van koopjes en aanbiedingen. De top drie wordt dan ook afgesloten met het ontvangen van speciale aanbiedingen.

10 redenen waarom

Ontdek waarom jouw doelgroep je volgt op Twitter. Op welke tweets ontvang je de meeste reacties, retweets en favorites? Op welke links wordt het meest geklikt? Geef je volgers wat ze willen en creëer zo nog meer engagement en loyale klanten.

Adverteren op Twitter

Qua advertising zijn er drie hoofdmogelijkheden. Als eerst Promoted Tweets. Dit zijn tweets die getoond worden aan een specifieke doelgroep. In de Twitterstream worden ze bovenaan vastgezet om ervoor te zorgen dat ze een zo groot mogelijk bereik halen. Als tweede bestaan er promoted trends. Hiermee wordt jouw keyword een dag lang bij de trending topics weergegeven. Dit is ook handig om jou #hashtag meer bekendheid te geven! Als laatste heb je de promoted accounts. Dit zijn accounts die bovenaan de lijst ‘wie te volgen’ op Twitter staan. Jouw account wordt onder de aandacht gebracht bij mensen die vergelijkbare accounts volgen. Zo breid jij makkelijk het aantal relevante volgers uit. Want hoewel er de laatste tijd wat negatieve geluiden rondom adverteren ontstaan, kan het nog steeds goed werken als aanjager voor naamsbekendheid en traffic.

Media analyse

Veel gebruikers van Twitter geven aan dat ze meer inzicht willen krijgen in hun bereik en het sentiment. Je hebt enkele gratis tools die hierin voorzien, maar als je echt alle berichten wilt monitoren is dit niet voldoende. Clipit haalt alle berichten op en geeft je daarnaast onder andere inzicht in het sentiment en de PR-waarde. Zelfs bijna 70% van de berichten die Clipit aflevert komen van Twitter!

Er worden veel berichten geplaatst op het platform– zo’n 5.700 tweets per seconde – waardoor het erg vluchtig is. Als je veel mensen volgt blijven berichten maar kort in je timeline. Hierdoor mis je snel berichten, want wie heeft er tegenwoordig tijd om de hele dag met zijn neus in de timeline te zitten? Inderdaad, volgens mij niemand. Met Clipit monitor je realtime wat er geschreven wordt over jouw bedrijf. Aan jou de taak om gelijk te reageren: positieve berichten wil je verspreiden en negatieve berichten help je de wereld uit door samen met de ‘klager’ te zoeken naar een oplossing.

Twittermarketing & engagement

Naast het nieuwe profiel dat in april voor iedereen beschikbaar gesteld is, is Twitter met nog veel meer ontwikkelingen bezig. Zo hebben ze verschillende mogelijkheden ontwikkeld om een tweet van meer dan 140 karakters te voorzien, zodat je de engagement kunt verhogen. Wanneer een link wordt gedeeld zie je vaak alleen de titel en het Twitteraccount van de auteur. Met de summary card is het mogelijk om meteen al een korte samenvatting van het artikel weer te geven. Mensen worden hiermee sneller getriggered om door de klikken naar de rest van het artikel.

Over een tijdje is het zelfs mogelijk om een product direct via de tweet aan te kopen. Op deze manier probeert Twitter het voor de gebruikers steeds makkelijker te maken. Met één klik heb je een duidelijk overzicht. Voor jou als aanbieder betekent dat dus zaak om de relevantie van jouw content in één oogopslag zichtbaar te maken.

Contentplanning

Twitter wil adverteerders meer bewust maken van de mogelijkheden die het platform je kan bieden. Natuurlijk zijn er bepaalde trends of pieken die niet te voorspellen zijn. Als organisatie moet je dan maar net flexibel genoeg zijn om daar op in te kunnen springen. Echter, veel trends zijn wel te voorspellen. Je weet dat het WK voetbal voor veel traffic gaat zorgen. Je weet dat veel gebruikers geïnteresseerd zijn in sport en dit is voor organisaties zoals Nike of Adidas een uitgelezen kans om direct hun doelgroep te benaderen. Er zitten ook sportfans thuis gespannen op de bank te kijken. Ze hebben geen tijd om eten te maken en een pizzakoerier kan hier dus goed op inspringen door hun bezorgdienst aan te prijzen. De andere voetbalfanaat zoekt de kroeg op en geniet van de wedstrijd onder het genot van een biertje. Ook een prima kans voor bijvoorbeeld Heineken om net een beetje extra promotie in te zetten! Plannen op trends en op bijbehorende gebruikersgroepen wordt steeds relevanter en daarmee ook interessanter. Kortom, zorg dat je social inhakers klaarstaan! Werk met een contentplanning en verhoog je relevantie.

Hoe optimaal maak jij gebruik van de mogelijkheden van Twitter?

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn