Talkshows en hun hosts: een sterkere show door online synergie

Wat is de populairste talkshow van Nederland? RTL Late Night gooit hoge ogen met het meest positieve sentiment in online media. Daarentegen wordt er over De Wereld Draait Door het meeste gesproken én heeft deze berichtgeving de meeste impact. Dit blijkt uit online media onderzoek van Clipit. Hoe verhouden deze cijfers zich tegen elkaar? En wat kunnen de merkwerkers van de talkshows doen om te profiteren van het social media gebruik van Humberto Tan en Matthijs van Nieuwkerk?

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching.

De Wereld Draait Door v.s. RTL Late Night

De Wereld Draait Door is zonder twijfel de meest populaire talkshow volgens online Nederland. Niet alleen wordt er veruit het meeste geschreven over de show, ook de PR-waarde stijgt boven die van RTL Late Night uit.

Halverwege november wordt bekend dat Soundos El Ahmadi, huiskomiek bij De Wereld Draait Door, na twee maanden het tv-programma alweer verlaat. Daarnaast krijgt Hugo Borst ook de nodige aandacht dankzij zijn optreden in De Wereld Draait door. Bijna 1.000 berichten gaan over zijn optreden in De Wereld Draait Door, het tekenen van zijn petitie tegen het gebrek aan structurele zorg voor kwetsbare ouderen.

Matthijs van Nieuwkerk v.s. Humberto Tan

De hosts van de twee talkshows zijn onlosmakelijk verbonden aan de programma’s. Hoe zit het met de online buzz van Humberto Tan en Matthijs van Nieuwkerk? En zien we hier een link met hun programma’s? Humberto Tan weet in de laatste twee maanden van 2016 maar liefst 34 miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Daarmee mag hij zich de meest invloedrijke talkshow host van Nederland noemen. Matthijs van Nieuwkerk blijft namelijk steken op een waarde van nog geen zes miljoen euro.

De PR-waarde van talkshows en hun hosts De PR-waarde geeft inzicht in de waarde van de PR rondom de talkshows en hun hosts. De PR-waarde wordt berekend per bericht , de PR-waarde van alle berichten bij elkaar leidt tot een totale PR-waarde. De formule is crossmediaal, wat betekent dat de waardes van berichten uit verschillende media bij elkaar opgeteld kunnen worden. Voor elk mediumtype gaan we uit van de advertentiewaarde en de impactscore. De advertentiewaarde bepaalt de waarde wat het bericht gehad zou hebben als het een advertentie was. Aangezien het hier op PR gaat en niet om een advertentie, verrekenen we dit met de impactscore. Deze score wordt gebaseerd op de ‘softe factoren’ van het bericht, zoals sentiment, de mate van branding, de mate waarin de kernboodschap naar voren komt en een opslagfactor om de waarde van PR te benadrukken.

Humberto Tan profileert zich sterk op social media. Dit is dan ook de belangrijkste reden voor de hoge PR-waarde die hij weet te genereren. Vooral op Instagram en Twitter heeft hij een grote schare fans die vaak reageren op zijn berichten. Naast RTL Late Night deelt Humberto op social media veel over zijn hobby’s, zoals fotograferen. Hier maakt hij goed gebruik van de aard van het medium. Op Instagram post hij zijn mooiste foto’s, op Twitter laat hij zich uit over actualiteiten en maatschappelijke kwesties. Tan weet hoe hij de verschillende social media kanalen in moet zetten om zijn publiek aan te spreken. Opvallend daarin is dat RTL Late Night geen groot onderdeel is. In ongeveer één derde van de berichten die over Humberto Tan gaan, wordt ook RTL Late Night vermeld. Hij neemt zijn publiek dus echt mee in zijn persoonlijke interesses en laat zien wat hij als persoon belangrijk vindt.

De strijd om de beste gasten

In een interview met de Metro vertelt Anne-Greet Haars, samensteller bij RTL Late Night, over de strijd om de beste gasten aan tafel. De uitkomsten van deze strijd zie je duidelijk terug in de populariteit van een show. Zo scoorde De Wereld Draait Door ontzettend veel positieve berichtgeving op de speech van de geëmotioneerde Jan Terlouw over de toekomst van onze jeugd. Een speech die op een prachtig moment kwam zo aan het eind van 2016, voor velen een zorgelijk jaar met de Brexit en de verkiezingsoverwinning van Trump. De juiste gasten op de juiste momenten aan tafel hebben is ontzettend belangrijk voor een spraakmakende show.

Amusement als tegenhanger van inhoudelijke discussies

Als tegenhanger van de serieuze toespraak van Jan Terlouw zien we ook dat amusement een goed gewaardeerde factor is. Zo nodigt Humberto Tan op 7 december Peter de Vroed uit om het te hebben over de menstruatiechallenge. Vervolgens wordt bij Tan menstruatiepijn gesimuleerd door elektrische schokken. Een aflevering die veel los maakt bij zowel de kijkers als op andere mediaplatformen.

De kloof tussen talkshows en hun hosts

Uit deze cijfers zoals eerder beschreven blijkt dat de online buzz van de talkshows en hun hosts erg uiteen loopt. Waar De Wereld Draait Door de meest populaire talkshow is, pakt Humberto Tan die titel als het gaat om talkshow hosts. Hoe kunnen de talkshow hosts hun programma nog populairder maken met eigen social media inspanningen?

Radio als voorbeeld voor TV

Een mooi voorbeeld van synergie tussen shows en hosts zien we bij de radio. Radio-dj’s weten hun publiek slim te binden door de mogelijkheid te bieden om direct met hen in contact te staan via hun persoonlijke social media kanalen. Wat zou het opleveren voor talkshow hosts als zij dit ook meer zouden doen?

  1. Persoonlijk contact

Hoe tof zou het zijn als je voor of tijdens de show persoonlijk mee kijkt of contact maakt met Humberto Tan en Matthijs van Nieuwkerk? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Facebook Live moment van Humberto Tan waarbij je meekijkt achter de schermen. Of laat de kijkers live tijdens de show vragen sturen via social media voor de gasten aan tafel.

  1. Fanbase vergroten en versterken

Door zowel de social volgers van de talkshow als de -host meer in aanraking te laten komen met onderwerpen en gebeurtenissen van de show zal de fanbase verder versterkt worden. Door de talkshow host ook op social media in te zetten als persoonlijk aanspreekpunt voor het programma zullen volgens van de host meer betrokken en geënthousiasmeerd worden. Zo wordt niet alleen de fanbase versterkt, maar ontstaat er ook een mooie kans om volgens van de host die nog niet naar de show kijken op een eenvoudige manier te binden aan het programma, wat weer zal zorgen voor hogere kijkcijfers.

  1. Sterkere positionering

Wanneer de talkshowhosts zich ook online meer gaan uitspreken over de shows creëert dat een sterke positionering. Net zoals consumenten liever met mensen praten dan met bedrijven, zoeken zij ook sneller contact met een presentator of radio DJ dan met het programma op zich. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Door de host meer in contact te laten staan met de doelgroep, zullen zij zich sneller met hem identificeren. Een uitgelezen kans om de positionering van de show én de host in de TV-branche sterker neer te zetten.

De weg naar synergie voor talkshows en hun hosts

Door óók online de synergie meer te zoeken tussen de talkshow en de hosts zullen beide partijen de vruchten plukken van elkaars populariteit. Dit zorgt voor een gevarieerdere show met meer user generated content en een fanbase die alleen maar sterker gebonden wordt.

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook onderzoek doen met social data? Met de PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn