Special Olympics 2016 krijgt niet het podium dat het verdient

Afgelopen weekend vond in de gemeentes Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal de Special Olympics plaats. Stadion de Goffert, thuisbasis van N.E.C. Nijmegen was het toneel van de  opening van de Nationale Spelen. Frans Bauer wist het toegestroomde publiek ondanks het wisselvallige weer aan het feesten te krijgen.

Evenement positief ontvangen

In de maand voorafgaand aan de Special Olympics monitorde Clipit alle online- en social media rondom het evenement. In totaal verschenen er 1.971 berichten met een PR-waarde van € 500.991,-. Het sentiment was overwegend positief, zo blijkt uit onderstaande grafiek.

Sentiment rondom de berichten over de Special Olympics 2016

Sentiment rondom de berichten over de Special Olympics 2016

De meeste positieve berichten verschenen rondom de openingsceremonie. Als enige smetje op het hele evenement was de vermelding dat lokale omroepen de door hen geschoten beelden niet mochten uitzenden op het afgesproken tijdstip.

Bocce meest besproken sport

In de analyse van de 18 deelnemende disciplines wist de sport Bocce het qua aantal vermeldingen het te winnen van de andere sporten. Waar de verschillende sporten in gemiddeld 70 berichten werden beschreven, stak de relatief onbekende sport Bocce er bovenuit met 571 berichten. Dit is te zien in de volgende grafiek.

Aantal berichten per dag over de sport Bocce

Aantal berichten per dag over de sport Bocce

Lokale Nijmeegse evenementen met nationale allure met elkaar vergeleken

In vergelijking met andere grote evenementen die zijn georganiseerd in de regio (Giro d’Italia 2016 en de komende Nijmeegse Vierdaagse) blijkt wel dat er qua media aandacht nog veel winst te behalen valt. Qua aantallen en PR-waarde scoort de Special Olympics relatief laag.

Nijmeegse Vierdaagse 2016: aantallen en PR-waarde

Aantal berichen in de online- en social media per dag over de Nijmeegse Vierdaagse in aanloop naar het evenement (totaal 3.764)

Aantal berichen in online- en social media per dag over de Nijmeegse Vierdaagse in aanloop naar het evenement (totaal 3.764)

PR-waarde per dag van berichten in online- en social media over de Nijmeegse Vierdaagse (totaal €1.639.409,-)

PR-waarde per dag van berichten in online- en social media over de Nijmeegse Vierdaagse (totaal €1.639.409,-)

Giro d’Italia Nijmegen 2016: aantallen en PR-waarde

Aantal berichten in de online- en social media per dag over de Giro d'Italia in Nijmegen in de aanloop naar en tijdens het evenement (totaal 9.470)

Aantal berichten in de online- en social media per dag over de Giro d’Italia in Nijmegen in de aanloop en tijdens het evenement (totaal 9.470)

PR-waarde per dag van de berichten in de online- en social media over de Giro d'Italia (totaal €3.931.751,-)

PR-waarde per dag van de berichten in de online- en social media over de Giro d’Italia (totaal €3.931.751,-)

Special Olympics 2016: aantallen en PR-waarde

Aantal berichten in de online- en social media per dag over de Special Olympics 2016 in aanloop naar en tijdens het evenement (totaal 1.971)

Aantal berichten in de online- en social media per dag over de Special Olympics 2016 in aanloop en tijdens het evenement (totaal 1.971)

PR-waarde per dag van de berichten in de online- en social media over de Special Olympics 2016 (€500.991,-)

PR-waarde per dag van de berichten in de online- en social media over de Special Olympics 2016 (€500.991,-)

Uit bovenstaande analyse is gebleken dat de Nijmeegse Vierdaagse voorafgaand aan het evenement gemiddeld de meeste PR-waarde over het totaal aantal berichten weet binnen te halen en gaat daarmee aan kop: gemiddeld € 435,- per bericht). In hun kielzog volgt de Giro met € 415,- per bericht. Op gepaste afstand volgt de Special Olympics 2016 met een gemiddelde van € 254,- per bericht.

Een mooie klus voor de Achterhoek als regio om de Special Olympics in 2018 nog meer glans te gaan geven.

 

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn