Socialympics: Kramer en Wüst breken online records

Schaatsers domineren online berichtgeving over Olympische Spelen

Clipit social media monitoring volgde ruim twee weken lang de online berichtgeving rondom alle Nederlandse atleten in Sotsji. Maar liefst 24 medailles wisten onze sporters binnen te slepen en dat succes liet duidelijk sporen na in het online landschap. Bijna een half miljoen berichten verschenen er tijdens de Spelen over de snowboarders, bobsleeërs, shorttrackers en vooral schaatsers. Ireen Wüst haalde de meeste medailles binnen en liet zich kronen tot Nederlands meest succesvolle Olympische atlete aller tijden. Zou het echter genoeg zijn voor het felbegeerde goud op de Socialympics?

Sven Kramer meest besproken Olympiër

Een afzegging op de 1500 meter en geklopt op zijn geliefde 10 kilometer; het zat Sven Kramer niet altijd mee in Sotsji. Hij haalt er, naast drie medailles, echter wel de meeste online berichten mee binnen. Met maar liefst 94.023 berichten weet hij in zijn eentje zelfs bijna één vijfde van alle berichten over Nederlandse Olympiërs te genereren. Ireen Wüst is met 75.439 berichten de enige die door Kramer niet online op een ronde wordt gereden. Koen Verweij maakt de top drie compleet met 38.698 berichten, net voor Jorrit Bergsma.

De top 10 bestaat volledig uit schaatsers. Mark Tuitert is met zijn tiende plaats de hoogst genoteerde sporter zonder medaille, shorttracker Sjinkie Knegt de eerste niet-langebaan schaatser. De complete Olympische ploeg was goed voor 484.394 berichten. Daarmee werden er ook online records gebroken; uit eerder social media monitoring onderzoek bleek dat Londen 2012 goed was voor “slechts” 260.180 berichten. Liefst 78% van de berichten was afkomstig van Twitter. Geen verrassing, op Marrit Leenstra na hebben alle Nederlandse Olympiërs immers een eigen twitteraccount.

Medailleregen stemt Nederland positief, geen genade voor zij die vallen

Nog nooit was Nederland zo succesvol op de Olympische Winterspelen als dit jaar in Sotsji. Maar liefst 24 medailles schaatsten onze jongens en meisjes bij elkaar. Social media monitoring laat zien dat er ook online niets dan lof was voor de medaillewinnaars. Over Michel Mulder en Jan Blokhuijsen werd het meest positief geschreven met maar liefst 97% positieve berichten. Iedereen die een medaille haalde in Sotsji was goed voor minimaal 70% positieve berichten.

De ongekende successen in het schaatsen kenden helaas geen navolging in de andere sporten. Lara van Ruijven werd zowel individueel als met de shorttrack relayploeg vroegtijdig uitgeschakeld, goed voor 87% negatieve berichtgeving. Haar teamgenoten Yara en Sanne van de Kerkhof volgen op plaats 3 en 4, nog achter Cheryl Maas die op allebei haar runs op de slopestyle onderuit ging. Geen genade dus voor zij die vallen. Marrit Leenstra moet misschien toch eens overwegen om te gaan Twitteren; het kan haast geen toeval zijn dat zij van alle medaillewinnaars de meeste negatieve berichten te verwerken kreeg met 28%.

PR-kanon Kramer 28 miljoen waard

Over Sven Kramer werd niet alleen het meest geschreven; die berichten vertegenwoordigen ook de hoogste PR-waarde. Met 28 miljoen euro aan PR-waarde blijft Kramer Ireen Wüst, goed voor bijna 24 miljoen, ruim voor. Duizelingwekkende bedragen, waarbij de € 30.000,- premie die het NOC*NSF uitkeert voor een gouden plak schril afsteekt. Jorrit Bergsma, Jorien ter Mors en Jan Blokhuijsen maken de top vijf compleet.

In totaal zorgden de Nederlandse sporters in Sotsji voor 186 miljoen euro aan PR-waarde. De moeite waard dus voor sponsoren om in te spelen op de schaatshype die deze Olympische Spelen tot gevolg zullen hebben. Chef de Mission Maurits Hendriks gaf het al aan; richting Pyeongchang 2018 zal er op onze schaatsers gejaagd worden. Tijd voor de sporters om hun successen te vermarkten en hun ware celebrity-status om te zetten in harde euro’s.

Socialympics official version 2014

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn