Social media: van bereik naar performance [3 inzichten]

Op 21 maart 2006 werd in San Fransisco Twitter opgericht. Eén van de oudste social media netwerken die nu nog steeds actief gebruikt wordt. Leuk weetje, in 2008 was Clipit de eerste Nederlandse media monitoring tool die Twitter berichten uitlas. 12 jaar na de oprichting van Twitter is er veel veranderd in het social media landschap. Social media zijn volwassen marketingkanalen geworden. Daardoor wordt er steeds meer naar social media gekeken als performance kanalen. Welke metrics zijn belangrijk en hoe optimaliseer je met deze data je social media beleid? Deze 3 inzichten helpen je daarbij!

1. Bereik is key

Het startpunt van performance gedreven social media is bereik. Waar bedrijven jaren geleden hard werkten om veel organisch bereik te creëren, werden zij tegengehouden door bijvoorbeeld algoritmes van Facebook. Tegenwoordig is een hoog organisch bereik voor bedrijfspagina’s een droom die nooit uit zal komen. Het inzetten van advertenties op social media is een must om een hoog bereik te creëren. Waar voorheen likes, comments en shares doelstellingen waren, worden dit nu middelen om bereik te bewerkstelligen.

2. Geef de controle uit handen

Is interactie op ‘social’ media dan helemaal voorbij? Nee, maar die zullen we op andere manieren moeten zoeken. Een opkomende manier om organisch bereik te genereren voor je berichten is employee advocacy. Medewerkers zijn je grootste ambassadeurs, geef ze daarom een podium op social media! Vanwege de human-to-human communicatie is de interactiedrempel lager. Dat kan tot wel 8 keer meer engagement zorgen dan een bedrijfspost! Zo zorgen je medewerkers voor de interactie rondom je bedrijfsberichtgeving en focus je met je bedrijfspagina op conversies.

Uit onderzoek van LEWIS blijkt dat medewerkers wel willen optreden als merkambassadeurs, maar ze daar niet op de juiste manier in gefaciliteerd worden. Met de komst van employee advocacy tools is dit verleden tijd. Met deze tools plan je niet alleen social media berichten in voor je eigen social media kanalen, maar ook voor je medewerkers. Jij houdt de regie door de berichten voor ze klaar te zetten. Je collega’s zijn in staat op een laagdrempelige manier berichten te delen, zij hoeven de berichten alleen maar goed te keuren of kunnen deze desgewenst aanpassen! Door de juiste training en deze laagdrempelige manier van berichten delen, worden jouw medewerkers gestimuleerd om kennis te delen en zal het organisch bereik en de interactie op jouw berichten stijgen.

3. Resultaten als basis voor actie

Meten is weten. Maar wat nog belangrijker is: wat doe je met de kennis die je gekregen hebt uit je social media analyse? Zorg voor een datadriven social media strategie met alle insights die je haalt uit je analyse. Om dat te doen is het eerst zaak dat je de verschillende datastromen koppelt. Met het Business Insights Dashboard ben je in staat al je metrics te combineren in één dashboard. Resultaten uit advertising, earned media, websitebezoeken en conversies, al jouw statistieken komen in één dashboard. Wat doet een publicatie met je conversies? En heeft het sentiment van de berichtgeving invloed op conversies? Zorgen je medewerkers of je advertenties voor waardevollere leads? Je krijgt antwoorden op de vragen die jij stelt aan de hand van je doelstelling en optimaliseert vervolgens je strategie.

Business Insights Dashboard

Social media: van bereik naar acties

Met social media als performance kanaal, wordt het belangrijker om dit ook goed door te meten. Naast de analysemogelijkheden op de kanalen zelf zijn Google Analytics en media monitoring data uit Clipit essentieel om jouw social strategie performance based te optimaliseren. Van resultaten naar datagedreven inzichten!

Aan de slag met social media monitoring

scan aanvraag form3

Meet de resultaten van je social media inzet! Met de PR-check krijg je inzicht in al je online en social media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn