Social media tool ondersteunt online krantenwereld

Veel nieuwe bedrijven proberen met software de online journalistiek te ondersteunen. Het Groningse internetbedrijf Crowdynews leest social media uit en plaatst automatisch tweets en andere content bij artikelen op nieuwssites. Weer een stap in de richting van een online krantenwereld?

Social media als nieuwsbron

Eerder deze week schreven we al een blog over het (toekomstige) huwelijk tussen online media en journalistiek. De papieren krant zal steeds meer vervangen worden door de online media. Nieuwssites willen op een zo goedkoop mogelijke manier zoveel mogelijk aandacht krijgen. Dit doen ze door de artikelen aantrekkelijker te maken met bijvoorbeeld filmpjes, foto’s, tweets en andere gratis content van social media.

Er komen steeds meer start-ups die proberen de selectie van aanvullende sociale content te automatiseren. Hiervoor bouwen ze software die automatisch aanvullende informatie toevoegt aan artikelen, op grond van combinaties van trefwoorden en relevantie van auteur. De software combineert interessante en relevante inhoud uit social media met de inhoud van een website. Dit kunnen tweets, blogs of foto’s zijn die gemaakt zijn door omstanders van een gebeurtenis. De redactionele en sociale content worden met elkaar gecombineerd door overeenkomende woorden. Er wordt dus gekeken naar de woorden in een nieuwsartikel en dan gaat de tool opzoek naar bronnen met relevante content. Zo proberen krantenuitgevers in de VS voor weinig geld aan te haken bij social media. Eén van deze tech start-ups is het Groningse software bedrijf Crowdynews.

Combinatie redactionele en sociale content

Crowdynews levert aanvullende content, gevonden op social media, aan exploitanten van websites en apps. Ze lezen social media uit en plaatsen automatisch tweets en andere informatie bij artikelen. Hoe ze dat doen? Het bedrijf optimaliseert selectiecriteria in zijn software. Dit wordt gedaan in overleg met redacties, volgens oprichter Edwin Kuipers. “Ons systeem koppelt ingewikkelde relevantieberekening aan nauwgezet luisteren”.

Crowdynews levert een widget waarin tweets gebruikt worden die waarde toevoegen aan de content van een nieuwssite. Het gaat om opvallende blokjes waarbij er automatisch het laatste, relevante nieuws uit social media in verschijnt. Hierdoor wordt social media geïntegreerd in de website van online uitgevers. Daarnaast levert Crowdynews ook hele social media pagina’s gevuld met relevante content vanuit Twitter, YouTube, Flickr en Instagram.

Crowdynews hanteert voor het bepalen van een score van relevantie veertig regels. Het algoritme kijkt onder meer naar: opeenvolgende overeenkomstige zinsdelen, woorden uit de titel, woorden die ook voorkomen in het journalistieke artikel, de eerste honderd woorden van een artikel, eigennamen en plaatsnamen, gewicht van de Twitteraar (aantal volgers) en actualiteit van de tweets. In de VS heeft Crowdynews inmiddels al 250 contracten met kranten afgesloten, zoals de Washington Times.

Twitter nieuwsbron

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn