Social media monitoring voor online conversatiemanagement

We weten het allemaal. Social media zijn niet gemaakt om te zenden, maar om te converseren. Ze geven vorm aan een nieuw soort relatie met je klant. Makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe vind je die online conversaties? 4 manieren waarop je social media monitoring hiervoor kunt inzetten.

 1.    Vind de grootste influencers

Wie is een influencer in jouw branche en waar heeft hij het over? Wat houdt hem bezig? Als je dat weet kun je zowel met hem in gesprek gaan als de topics die hij deelt, aankaarten bij anderen in jouw doelgroep. Vraag hem om zijn mening rond een van jouw uitdagingen. Dat geeft je niet alleen relevante input, maar ook een betrokken fan for life.

Hoe vind je deze gouden conversatiepartner? Bekijk aan de hand van het sociaal bereik en de PR-waarde van een auteur wie het meest invloedrijk is in jouw branche. Dat gaat om zowel bereik als om betrokkenheid rond jouw merk of productcategorie. Kijk daarom verder dan alleen je merknaam, monitor ook branche gerelateerde termen om je influencer(s) op te sporen.

Eenmaal gevonden, verzamel je de meest relevante personen in een Twitterlijst of je start, als ze interessant genoeg zijn, met monitoring op hun naam. Voor de echte topper stel je misschien zelfs een alert in op zijn naam in combinatie met voor jou relevante onderwerpen, waardoor je een melding ontvangt telkens wanneer een influencer relevante berichten post.

Auteurs social media monitoring voor online conversatiemanagement

 2.    Vind de juiste platformen

De meeste organisaties houden Twitter, Facebook, LinkedIn en zelfs Google+ braaf in de gaten. Maar zijn dat wel de juiste plaatsen? Er zijn branches waarvoor je de conversatie beter kunt zoeken op sociale netwerken in een niche, zoals specifieke fora. Beantwoord vragen en deel je kennis. Je laat daarmee niet alleen zien dat je weet waar je het over hebt, je helpt mensen zonder direct commercieel belang en vergroot zo de positieve merkassociatie. En is helpen uiteindelijk niet de beste manier van verkoop?

Hoe vind je die waardevolle grondgebieden? Start met het verbreden van je horizon. Er is meer dan het enorme potentiële bereik van de 4 overbevolkte sociale netwerken. En er is meer dan jouw merk alleen. Monitor dus op zo breed mogelijke termen uit jouw branche, op concurrentnamen en gebruik de bronanalyse om te achterhalen waar conversaties plaatsvinden. Kijk verder dan de top 10 en focus je niet op bereik en andere kwantitatieve kenmerken, maar op relevantie. Om te voorkomen dat je dagelijks alle losse platformen moet afgaan, stel je vervolgens een monitorselectie in die puur en alleen deze bronnen uitleest.

Bron social media monitoring voor online conversatiemanagement

  3.    Vind de juiste gespreks-onderwerpen

 Als we als organisatie een gesprek starten op social media, dat wil zeggen een dialoog, dan doen we dat vaak vanuit de gedachte over wat wij graag kwijt willen over ons merk en onze mogelijkheden. Over wat wij graag onder de aandacht zouden brengen. En dat is uiteraard zeer relevant voor de doelgroep, op het moment dat hij daarnaar op zoek is. Maar zoals altijd in verkoop; timing is everything. Begin dus niet met waar jij graag over wilt praten. Luister goed naar waar je doelgroep nu mee rondloopt. Waar zoekt jouw doelgroep nu een oplossing voor?

Hoe vind je die prangende vragen? Waarschijnlijk ken je ze al door gesprekken met je klant, maar online conversaties kunnen leiden tot nieuwe inzichten. Monitor om te beginnen op algemene termen uit jouw branche. Ben je bakker? Monitor dan niet alleen op de naam van je bakkerij, maar ook op woorden als bakker, brood, koek en dergelijken. Dit levert je een berg aan berichten op waar geen mens doorheen komt. Dat is hier dan ook niet het doel. Met de keyword analyse zoek je naar wat er leeft rond deze thema’s. Wellicht vind je iets over de hygiëne rond de productie van brood, over gluten, over suikers. Start monitoring rond die termen en herhaal je analyse. Zo ga je door tot je exact weet wat jouw doelgroep op dit moment bezighoudt. Op basis van die specifieke uitdagingen ga je op zoek naar conversaties en help je mensen met hun vraagstukken.

Keywords social media monitoring voor online conversatiemanagement

 4.    Vind de juiste trends

Enigszins in het verlengde van bovenstaande, dien jij als expert in jouw branche op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en trends. Dat heeft te maken met actuele vraagstukken binnen je doelgroep, maar ook met technologische mogelijkheden en maatschappelijke ontwikkelingen. We willen vooruit. Trendwatchers zijn, samen met onderzoekers, de nieuwe BN’ers. Kun jij de toekomst van je producten plaatsen in the bigger picture die zij schetsen? Praat je mee over de toekomst? Succes gegarandeerd.

Waar vind je deze trends en ontwikkelingen? Een inkopper is natuurlijk door te monitoren op termen uit je branche gecombineerd met woorden als trend en ontwikkeling. Maar de beste ideeën laten zich graag inspireren door gebeurtenissen buiten je eigen branche. Doe daarom eens gek en laat je overspoelen door berichten die puur over trend en ontwikkeling gaan en gebruik de keywordanalyse om te ontdekken waar dat precies over gaat. Leg in je conversaties vervolgens interessante relaties tussen die ontdekkingen, uitvindingen of voorspellingen en jouw oplossing.

 Nieuwe rol voor media monitoring?

Berichten in media bevatten een berg aan informatie die je input geeft voor het gesprek met je doelgroep om zo de nieuwe klantrelatie vorm te geven. Je moet alleen weten hoe je de juiste informatie uit al dat verbale geweld filtert. Daar is in de nabije toekomst, naast het luisteren naar wat men over je zegt, een steeds grotere rol voor media monitoring weggelegd. Mee converseren over toekomstige toepassingen van monitoring? We spreken je graag op Twitter!

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn