Online PR met social media monitoring en zoekmachineoptimalisatie

PR en social media monitoring

De laatste jaren heeft er een duidelijke verschuiving plaatsgevonden ten aanzien van de factoren die van invloed zijn op de positie van internetpagina’s in zoekmachineresultaten. Google maakte jaren geleden furore met zijn destijds revolutionaire PageRank, waardoor backlinks het meest belangrijk werden voor zoekmachineoptimalistatie. Door de opkomst van social media zullen backlinks aan belang gaan inboeten, onder anderen ten gunste van sociale signalen. In dit artikel leg ik uit hoe social media monitoring tools ingezet kunnen worden voor respectievelijk directe en indirecte beïnvloeding van de attitude van doelgroepen, middels sociale interactie en zoekmachineoptimalisatie.

online PR

Social media monitoring www.clipit.nl

Sociale signalen en social backlinks

In de context van zoekmachineoptimalisatie zijn sociale signalen content aanbevelingen zoals Facebook Likes, Google +1 en (Re)Tweets . Ook berichten op social media die een link naar een pagina bevatten zijn een sociaal signaal, ofwel social backlinks. Over het algemeen wordt aangenomen dat sociale signalen de zoekmachine ranking van pagina’s positief beïnvloeden, omdat deze een mate van populariteit aangeven waar zoekmachines dan weer veel waarde aan hechten. Sociale signalen kunnen ook worden gegeven middels sociale plug-ins die we kunnen insluiten in onze content. Voorbeelden van sociale plug-ins zijn de Google +1, Twitter en de Facebook share knoppen.

Social media monitoring tools en sociale signalen

Als we effectief sociale signalen willen genereren voor onze content, dan moeten we weten waar onze doelgroepen zich bevinden en waar hun actuele interesses naar uit gaan. Een social media monitoring tool is hiervoor onmisbaar. Met een goede social media monitoring tool kunnen we doorlopend marktonderzoek doen, bijvoorbeeld naar de realtime attitude ten opzichte van ons bedrijf of product. We kunnen hiermee ook in kaart brengen waar onze doelgroepen zich bevinden, om er vervolgens voor te zorgen dat zij ons gaan volgen op social media. Wanneer we nieuwe content delen met deze volgers, dan is dit hierdoor vele male effectiever. Dit resulteert in aantoonbaar meer sociale interactie in de vorm van bijvoorbeeld ReTweets, Google +1 en/of Facebook shares. Deze sociale interactie heeft dus een positief effect op de ranking van onze content in zoekmachines.

Social media monitoring tools en social backlinks

Een traditionele backlink is een link die vanaf een externe internetpagina naar onze pagina op onze website verwijst. Google ziet een dergelijke (back)link als een blijk van waardering voor onze pagina. Als een link naar onze pagina wordt gedeeld op een sociaal medium, dan is dit in feite een reguliere backlink maar dan gegenereerd op een social medium. Wanneer we content publiceren, en de link hiernaartoe door anderen gedeeld wordt op social media, dan is dit zowel een sociaal signaal als tegelijk een social backlink. Naast het opnemen van social plug-ins in onze content, kunnen we de doelgroep ook actief opzoeken met behulp van social media monitoring. Op deze manier is het mogelijk om ons actief te mengen in relevante discussies. Door hierbij op gepaste wijze te verwijzen naar content op onze eigen website, kunnen we waardevolle sociale signalen creëren, die ook nog eens van toegevoegde waarde zijn voor de ontvanger.

online PR

RankWise SEO optimalisatie dashboard en social reshares www.rankwise.net

Social media monitoring tools en invloed

Uit het voorgaande blijkt dat een social media monitoring tool ingezet kan worden voor directe beïnvloeding op social media en voor het bevorderen van de zoekmachine ranking van strategische content. In de praktijk kunnen we dit bijvoorbeeld inzetten voor het dempen van de impact van negatieve PR, of juist het voorkomen daarvan. Ter illustratie een gefingeerd praktijkvoorbeeld. Het betreft de fictieve camera producent OverXposure.

Op een dag ontstond zomaar het gerucht dat foto’s van het nieuwe topmodel Xposed onscherp zouden zijn. OverXposure pikte dit signaal op door het actief monitoren van social media. OverXposure besloot hierop actief te reageren om het gerucht te ontzenuwen. Als reactie hebben ze een onafhankelijk bureau opdracht gegeven te onderzoeken of de bewering waar was. Dit was niet het geval en het onderzoeksrapport werd gepubliceerd op de website van OverXposure. Vervolgens hebben medewerkers van OverXposure, met behulp van social media monitoring, zich actief gemengd in de discussie met als doel het inbrengen van deze nieuwe informatie. Door in de discussies op gepaste assertieve wijze te reageren, en door naar het onderzoeksrapport te verwijzen, hebben zij de discussie rechtstreeks en effectief beïnvloed en het gerucht in de kiem gesmoord. Ook de betrokken opinieleiders waren overtuigd en zij hebben het onderzoeksrapport zelfs opnieuw gedeeld via social media en blogs.

Alles tezamen heeft dit er ook toe geleid dat het rapport op hun website in de top 5 eindigde voor de zoekopdracht ‘vals licht Model X OverXposure’. Met hun social media PR campagne hebben zij in feite de content geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hierdoor zijn zij in staat geweest om zoekmachinemarketing en social media monitoring in te zetten als PR instrument!

Ben je verder geïnteresseerd hoe social media en zoekmachines ingezet kunnen worden voor PR? Lees dan ook het artikel Public Relations + Author Rank = PR Kwadraat op dit blog. Meer informatie over content strategieën met Author Rank? Kijk dan eens op mijn blog Google+ Marketing.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn