Social media monitoring als oplossing voor al je slapeloze nachten!

Waar lig jij als social media marketeer wakker van? Uit onderzoek blijkt dat veel social media marketeers met dezelfde stressfactoren kampen die slapeloze nachten opleveren. Wist je dat je deze gebroken nachten gemakkelijk kan voorkomen? Maak gebruik van een online en social media monitoring tool en je zal weer slapen als een roos.

Social media monitoring als oplossing voor je slapeloze nachten!

Slapeloze zondagnacht: Hoe standaardiseer ik mijn social media accounts?

De week vermoeid beginnen is altijd vervelend. De grootste stressfactor heeft je weer eens wakker gehouden: hoe standaardiseer ik mijn social media accounts? Breng al je social media accounts samen in één dashboard. Social media monitoring tools bieden zulke dashboards aan. Je kan zo vanuit een centraal punt berichten versturen, reageren en monitoren. Zo bespaar je veel tijd en ben je altijd op de hoogte van wat er speelt!

Slapeloze maandagnacht: Krijg ik de juiste data binnen?

Zo veel platformen.. zo veel berichten. Hoe zorg je ervoor dat je relevante berichten binnenkrijgt? Gebruik een social media monitoring tool en dit probleem is eenvoudig opgelost. Een tool met een goede brondekking zorgt ervoor dat je nooit meer een bericht mist. Vraag hulp bij het instellen van je zoekopdracht aan een media analist, zodat ook deze optimaal ingesteld staat. Alles goed ingesteld? Laat die relevate data maar binnenstromen!

Slapeloze dinsdagnacht: Hoe maak ik de juiste berekeningen en formules?

Veel social media marketeers worstelen ermee: ROI van social media. Hoe maak je de juiste berekeningen en formules om te bekijken wat je uit je inspanningen in social media haalt? Met de PR-waarde berekening is deze nachtmerrie verleden tijd. De PR-waarde, ofwel de mediawaarde, drukt de waarde van je online bericht uit in euro’s. Daarvoor worden feitelijke cijfers gebruikt als advertentiekosten en vertoningen. Ook de ‘zachte factoren’, zoals sentiment en de context, worden meegenomen in de berekening. Aan de hand van de uitkomst kan je bepalen of je bericht het ‘goed’ gedaan heeft.

Slapeloze woensdagnacht: Hoe weet ik wat wil ik meten?

Begin met luisteren en stel een nulmeting op. Met luisteren krijg je een goed beeld van hoe er op dit moment over je merk geschreven wordt online. Moet je je richten op reputatiemanagement, social CRM of toch brandmanagement? Belangrijke keuzes waar je met behulp van social media monitoring inzicht in krijgt. Na deze keuze kan je op basis van de gegevens uit de nulmeting SMART doelstellingen formuleren.

Slapeloze donderdagnacht: Hoe geef ik mijn resultaten duidelijk weer?

Nu je weet wat je wilt meten, is het belangrijk om de resultaten duidelijk weer te geven. Met een social media monitoring tool kan je de berichten eenvoudig filteren. Zo krijg je de berichtgeving te zien in een bepaalde periode, met een bepaald sentiment of van een selectie bronnen. Er worden automatisch grafieken gegenereerd die duidelijk weergeven hoeveel berichten er per uur, dag of maand geplaatst zijn. Ook sentiment, PR-waarde, bronnen, auteurs, keywords en meer worden allemaal in overzichtelijke grafieken weergeven. Zo breng je je resultaten snel en eenvoudig in kaart!

Slapeloze vrijdagnacht: Hoe bespaar ik tijd?

Het managen van social media kost inderdaad veel tijd als je het niet efficiënt inricht. Met een social media monitoring tool kan je het hele proces van de eerste tot en met de laatste stap een stuk sneller inrichten. Je bespaart dus veel tijd: niet alleen weet je zeker dat je relevante data krijgt, je kan deze data ook gemakkelijker interpreteren en weergeven.

Tijd voor weekend

Social media monitoring verlicht het leven van een social media marketeer enorm. Hopelijk verdwijnen je nachtmerries over social media als sneeuw voor de zon! Na deze vijf slapeloze nachten is het tijd voor weekend: geniet van je nachtrust! ;)

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn