Social media marketing strategie opzetten in 5 stappen

Social media monitoring als uitgangspunt

Al aardig op weg met social media marketing, maar wordt het tijd voor een gedegen strategie? Dan is het belangrijk om te weten waar je nu staat. Start een goede nulmeting met social media monitoring. Breng in kaart wie influencers zijn, hoeveel er rond je merk gesproken wordt en welke keywords belangrijk zijn. Deze vijf eenvoudige stappen brengen jou naar een gegronde social media strategie.

Stap 1. Wat is de mediawaarde van mijn online merk?

Start met luisteren, zo krijg je inzicht en overzicht in je online berichtgeving. Kom erachter hoeveel berichten er rond je merk geschreven worden op het internet. Bekijk meteen hoeveel mediawaarde dit oplevert. Bij de berekening van de mediawaarde wordt onder andere  rekening gehouden met het aantal vertoningen, het advertentietarief van de website en het sentiment. Hier komt een waarde in euro’s uit. Zo wordt je online PR ook daadwerkelijk meetbaar. Met deze mediawaarde stel je een referentiekader voor je andere online uitingen.

PR waarde social media marketing

Bron: Clipit Portal

Stap 2. Wie zijn influencers rond mijn merk?

De wondere wereld van social media monitoring laat je niet alleen zien hoe nieuws omtrent jouw merk zich verspreidt. Je wilt ook weten wie deze content verspreidt. Door middel van social media monitoring ontdek je op welke platformen journalisten én je doelgroep over jouw merk schrijven. Dat zijn de kanalen die voor jou interessant zijn. Ook kom je op deze manier snel te weten wie influencers zijn. Hoe groot is het bereik dat deze influencers hebben? Schrijven zij positief of negatief over je merk? Door het beantwoorden van deze vragen vind je potentiële super- en anti-promotors. Verbeter je online reputatiemanagement en zet ze in als merkambassadeurs!

Stap 3. Met welke keywords wordt mijn merk geassocieerd?

Een ander belangrijk gegeven is waar je doelgroep over schrijft. Zijn de termen positief of negatief? Welke keywords komen voor in combinatie met jouw merknaam? Vraag jezelf af of dit de termen zijn die jij wilt verspreiden. Op deze manier bekijk je of jouw boodschap ook daadwerkelijk bij het publiek overkomt. Met deze informatie bepaal je welke vorm van social media marketing je gaat inzetten. Zo is het verstandig om bij veel negatieve berichtgeving je te richten op online reputatiemanagement, wellicht gecombineerd met webcare.

Stap 4. Hoe stel ik mijn social media marketing strategie samen

Uit de informatie van de nulmeting geef je je social media plan verdere invulling. Je kunt nu realistische SMART-doelstellingen vormen, de doelgroep beschrijven en bepalen welke specifieke kansen social media monitoring biedt. Deze gegevens kan je onderbouwen met cijfers voor jouw merk. Je hebt nu dus een referentiekader om je toekomstige resultaten aan te toetsen.

Stap 5. Hoe houd ik mijn social media marketing strategie up to date?

De input uit social media monitoring blijft een constante bron van informatie. Met deze informatie meet je het effect en stuur je bij, waar nodig. Zo perfectioneer je gaande weg je online strategie op basis van meetbare resultaten. Luister naar je doelgroep, zij geven richting in het uitgestrekte landschap van online & social media marketing!

Wat is jouw tip bij het opzetten van een social media marketing strategie? Laat het ons weten op Twitter via @ClipitNL!

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn