Social Media: Facebook is niet meer weg te denken

Naast Hyves en Twitter, is Facebook een ander belangrijk social medium. Steeds meer Nederlanders vragen accounts aan bij het Amerikaanse social networkingbedrijf en er wordt niet alleen gesocialized, maar ook vooral gesproken over producten en merken. De reputatie van bedrijven wordt continu beïnvloed. Word of Mouth is met social media veel belangrijker geworden.

Facebook: 500 miljoen gebruikers

Facebook heeft nu ongeveer 500 miljoen gebruikers. Die 500 miljoen gebruiken Facebook om te socializen, maar vooral ook om hun mening te uiten over bedrijven, personen, instellingen en merken. Bijna 2 miljoen van deze gebruikers zijn Nederlands.

Gen Y: de Facebook-generatie

Gen Y is de generatie die in mindere mate geeft om wat bedrijven communiceren. Gen Y laat zich door vrienden en familie adviseren; door de community om hen heen. Facebook is zo’n community. Het steeds vergrotende marktaandeel van Facebook ten opzichte van Hyves, maakt Facebook belangrijker om te monitoren.

Facebook in het bronnenpakket

Reden voor Clipit om Facebook toe te voegen in de bronnenlijst. Sinds enkele dagen monitoort Clipit ook Facebook. O.a. Hyves, Twitter, YouTube en Flickr werden al gescand. Clipit scant op alle social media alleen de door de gebruikers als ‘openbaar’ aangegeven content. Alleen de berichten die door iedereen gelezen kunnen worden, worden door Clipit gemonitoord.

Webcare direct uit te voeren

Vanaf nu is het mogelijk om direct webcare uit te voeren en te reageren op wat gebruikers op alle belangrijke social media – zoals Facebook – posten. Ook wordt social media steeds meer als researchtool gebruikt. Met een populatie van 500 miljoen, is de Facebook-community een belangrijke aandeelhouder in het social-medialandschap; het analyseren van het aantal positieve of negatieve reacties op bijvoorbeeld nieuwe producten op Facebook is een grote kans voor bedrijven om snel productverbeteringen door te voeren.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn