Social Media Club Nijmegen presents: Crowdfunding

Gisteravond vond de 10e editie van Social Media Club Nijmegen plaats in Lux Nijmegen. Het thema crowdfunding/crowdsourcing zorgde ondanks het perfecte terrasweer voor een opkomst van meer dan 100 geïnteresseerden.

Crowdfunding?

Daniël Kroon, co-founder van Partyclap, trapte af met zijn verhaal over de definitie van crowdfunding. Voor veel mensen een vaag en onbekend fenomeen, zo bleek uit zijn presentatie. Het aanwezige publiek wist de definitie gelukkig snel te benoemen.

Het doel van crowdfunden is mensen geïnteresseerd krijgen in jouw idee waardoor ze jou vervolgens helpen bij de financiering. Factoren die hierbij centraal staan zijn geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Want wie investeert er nu geld in een project dat hij/zij niet vertrouwt of kent? Het is daarom belangrijk om eerst je naaste familie en vrienden te vertellen over het idee. Te beginnen met je moeder! Je moeder? Ja, je moeder. Moeders vinden namelijk alle plannen van hun zoon of dochter mega interessant en bij voorbaat al een succes.

Nadat je gewerkt hebt aan de betrouwbaarheid en offline alles geregeld hebt, kun je in de online en social media gaan verkondigen wat je wilt bereiken. Let wel op: social media kunnen lovend over je zijn, maar kunnen ook tegen je werken. Bedenk dus goed hoe je je boodschap uit. Uiteindelijk kun je uit social media veel bruikbare informatie halen.

Het werkt!

Na de pauze interviewde presentator Raymond Janssen Monique Kauffman, mede eigenaar van Dekker van de Vegt. De voormalig Polare boekenzaak in Nijmegen is door een crowdfund initiatief gered van een faillissement. Waar veel mensen dachten dat de actie gedoemd was te mislukken, werd het tegendeel bewezen en in slechts 2 dagen werd het streefbedrag van € 75.000,- binnengehaald. Dankzij de inzet van CrowdAboutNow en het delen van informatie via social media werd het een groot succes. Inmiddels ligt de winkel weer vol met van alles dat ritselt, kraakt en naar verse inkt ruikt.

In kinderschoenen

Dat mensen nog niet geheel overtuigd zijn van crowdfunding blijkt uit de kritische vragen vanuit het publiek. Niet erg! Je moet zoals eerder aangegeven geloofwaardig en betrouwbaar overkomen en daarbij is transparantie belangrijk. Ook de Nederlandse overheid weet dat er nog te weinig interesse is in crowdfunding en zal daarom in de loop van dit jaar een campagne starten om mensen bewust te maken van dit initiatief.

Ben jij al overtuigd van de meerwaarde van crowdfunding?

foto1

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn