Social data voorspelt: VVD de grootste, Wilders blijft achter

De VVD wint morgen de Tweede Kamerverkiezingen met 25 zetels. Geert Wilders’ PVV gaat met 16 zetels een tegenvallende uitslag tegemoet. Dit voorspelt Clipit op basis van online media monitoring.

Dit artikel verscheen eerder op CommunicatieOnline

Alternatief voor peilingen

Clipit monitort het hele jaar de media aandacht rondom alle politieke partijen. Op basis hiervan is het mogelijk om een voorspelling te doen over de zetelverdeling na 15 maart. Clipit deed dit eerder bij de verkiezingen van 2010 en was toen nauwkeuriger dan de peiling van Maurice de Hond. Na de onverwachte Brexit en verkiezingswinst van Trump barstte de discussie over de nauwkeurigheid van traditionele peilingen los. Met behulp van big data berekent Clipit per partij de PR-waarde en zet deze om in aantal zetels.

Minder, minder VVD en PvdA

Ondanks een verlies van maar liefst 16 zetels blijft de VVD ook na 15 maart de grootste partij in de kamer, met 25 zetels. De PVV van Geert Wilders, volgens veel peilingen de belangrijkste belager van premier Rutte, komt niet verder dan 16 zetels. De PvdA, nu nog coalitiepartner van de VVD met 38 zetels, staat aan de vooravond van een historisch verlies. De partij komt bij deze verkiezingen niet verder dan 13 zetels en krijgt daarmee slechts de zevende grootste fractie in de kamer.

1.    VVD                 25 zetels

2.    D66                 19 zetels

3.    CDA                18 zetels

4.    PVV                 16 zetels

5.    GroenLinks    14 zetels

Winst voor GroenLinks en middenpartijen

Waar al die verloren zetels van het huidige kabinet dan wel naar toe gaan? Met name GroenLinks boekt onder leiding van Jesse Klaver winst en komt met tien extra zetels op 14, genoeg om de grootste op links te worden. Ook D66 en CDA profiteren van de verliezen bij VVD en PvdA. D66 krijgt er 7 zetels bij en komt daarmee op 19, het CDA mag 5 zetels bijschrijven en gaat daarmee naar 18 zetels,

Social data als onderzoeksinstrument

Voor de prognose van Clipit wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. De PR-waarde drukt de impact van media aandacht rondom een merk of persoon uit in euro’s. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met het aantal mensen wat een bericht leest, de kosten van een advertentie, het sentiment van het bericht en hoe prominent je merk naar voren komt. De PR-waarde drukken we vervolgens uit in zetels. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20 procent van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20 procent van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in dit voorbeeld 30 zetels krijgen.

Infographic voorspelling verkiezingen

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook aan de slag met je eigen social data? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!





 

 

Deel dit:
Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn153Google+1Share on Facebook47Email to someone