Social CRM bij Cisco

In 1984 werd Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook geboren. Rond diezelfde tijd werd door een kleine groep ingenieurs van Stanford University het bedrijf Cisco gestart. Een bedrijf met 70.000 werknemers en een beurswaarde van 130 miljard dollar anno 2013. Het is bijna logisch dat een bedrijf, dat haar fundament in computers en het verbinden daarvan heeft, investeert in social media. In deze blogpost meer over de social CRM strategie van Cisco.

Het wereldwijde social media team van Cisco beheert niet het dagelijkse onderhoud van specifieke platforms als Facebook en Twitter, maar zorgt juist voor de overkoepelende strategie en inhoud die vervolgens wordt gedeeld aan de verschillende social media teams. Voor deze overkoepelende strategie heeft Cisco een model gemaakt welke uit vier fasen bestaat: verzamelen, verrijken, gebruiken en verbinden.

Fase 1: De pijler Campaign is waar Cisco zich concentreert op specifieke campagnes.

Fase 2: De inhoud Streamen creëert elke week 3 sociale content thema’s, die worden gedeeld met de gemeenschappelijke managers over de hele onderneming.

Fase 3: Luisteren en Metrics omvat alle sociale monitoring en luisterervaring in de hele onderneming als wel bij top klanten. Dit stelt Cisco in staat om het verhaal te vertellen door de ogen van haar klanten.

Fase 4: Social CRM en Social op Cisco.com. Het luisteren wordt begrijpen en dit moet je omzetten in acties. Het wordt door het marketingteam gebruikt of door het social media team dat het verwerkt in blogs en communities op de website van Cisco.com.

Bij technologische producten en oplossingen voor bedrijven zijn resellers een belangrijk onderdeel van het marketing ecosysteem. Cisco scant al haar partners via social media monitoring om te zien wat ze zeggen en schrijven. Op deze manier wordt er gekeken hoe ze geholpen kunnen worden.

Cisco is buitengewoon succesvol geweest in het verkrijgen van mensen in de hele onderneming die betrokken zijn bij social media. De Chief Technology and Strategy Officer, Padmasree Warrior, heeft meer dan 1.4 miljoen volgers op Twitter en Chief Futurist David Evans heeft meer dan 46.000 volgers op LinkedIn.

Het meten van de ROI van social media is nog wel tweeledig. Een merkcampagne bereikt gemiddeld 18 miljoen mensen via social media. Het meten van de hoeveelheid leads die direct en indirect uit social media komen is nog lastig. Dit is voor Cisco de komende jaren de uitdaging om in kaart te brengen. Er wordt veel in social media geïnvesteerd en dan is het logisch dat er ook resultaat kan worden getoond. via Socialmediatoday

cisco-crm

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn