SNTMNT voorspelt AEX koersen met social media

Op zondag 10 juli won SNTMNT de award voor het meest innovatieve product tijdens het Startup Weekend Amsterdam. SNTMNT is een nieuwe tool waarmee de beurskoers kan worden voorspeld aan de hand van het sentiment van online berichtgeving over de AEX fondsen. Dit maakt het voor investeerders mogelijk om met één blik op de grafieken tijdig in te spelen op beursfluctuaties.

SNTMNT is een online tool die investeerders inzicht geeft in het online sentiment en vanuit dat sentiment voorspellingen doet over het koersverloop rondom 25 AEX bluechip fondsen. SNTMNT gebruikt op sentiment geïndexeerde data van Clipit online media monitoring, marktleider op het gebied van social media monitoring. Dagelijks worden meer dan 10.000 online en social bronnen gescand, waaronder social networks als Twitter en Facebook. Aan de gevonden berichten wordt vervolgens een sentiment gekoppeld. SNTMNT gebruikt een machine learning algoritme om tot een voorspellend model te komen. De voorspellingen tot 10% van de koersfluctuatie hebben een betrouwbaarheid van 99% en kunnen tot zeven dagen in de toekomst voorspellen.

Op www.sntmnt.com heeft iedereen toegang tot de publieke beta. Naast de trend in sentiment en de voorspelling voor de beurskoers, wordt de voorspellende kracht berekend: in hoeverre kan SNTMNT de uit de sentiment gebleken richting van een specifiek aandeel correct voorspellen. Met onze huidige dataset ligt deze waarde rond de 52 en 60 procent. Dit betekent dat we in bepaalde situaties de gemiddelde beleggingsadviseur nu al met maximaal 10% verslaan Daarnaast geeft SNTMNT een indicatie van de kracht van de koersfluctuatie. Hoe sterker het signaal, hoe sterker wij verwachten dat een stijging of daling zal zijn. Follow the bulls!

sntmnt voorspelt aex koersen met social media

Startup Weekend Amsterdam
Op 14 en 15 juli vond het Startup Weekend Amsterdam plaats. Een evenement voor creatieve initiatieven op het gebied van Web development, software en mobile applications. Deelnemers hebben 2 dagen de tijd om aan te tonen dat zij het meest innovatieve en veelbelovende product hebben ontwikkeld. Een jury bestaande uit onder andere Patrick de Laive (The Next Web), Mike Lee (Appsterdam) en Simone Brummelhuis (Iens) beloonden SNTMNT met de Innovatie Award 2011.

Toekomst
Het streven is om investeerders een tool aan te bieden voor het tijdig inspelen op beursfluctuaties. SNTMNT is een unieke tool op de Nederlandse markt en heeft daarmee de basis gelegd voor een concreet en gebruiksvriendelijk product op het gebied van beursvoorspellingen aan de hand van social media. Op korte termijn hopen ontwikkelaars de NASDAQ, S&P 500, DAX, FTSE 100 en de overige NYSE Euronext Indices toe te kunnen voegen aan de analyses van SNTMNT. Meer weten? Kijk op www.SNTMNT.com of stuur een e-mail naar vincent@sntmnt.com

Over Clipit
Clipit is een online media monitoring bureau dat 24/7 ruim 10.000 online bronnen scant voor klanten als Unilever en Vodafone. Interesse? Neem contact op met Lonneke van de Veerdonk via lonneke@clipit.nl of 024 – 8000704.

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn