Snapchat populairste social kanaal op social media

Even Facebook checken bij het opstaan, uren verdwaald raken in YouTube filmpjes of oneindig Instagram refreshen. We kunnen er niet meer omheen: de social media verslaving. De invloed van social media op de samenleving is immens. Massaal hebben we moeite met het wegleggen van onze telefoon. In dit blogartikel ga ik in op de verslavende factor, de frequentie en onze mening op social media over social media.

Honger naar informatie

Waarom trekken social media constant onze aandacht? Volgens Stefan van der Stighel, hoofddocent Experimentele Psychologie aan de Universiteit Utrecht, is het antwoord hierop de informatiebehoefte. Ons brein is gek op nieuwe informatie. Van het toenemende getal bij WhatsApp notificaties tot de eindeloze nieuwsfeed op Facebook. We zijn continu geneigd om de telefoon te pakken om nieuwe informatie tot ons te nemen. Daarnaast speelt the fear of missing out ook een rol. Men wilt geen informatie missen over mensen in hun sociale netwerk. Deze honger naar informatie zorgt er daardoor voor dat we vaak social media gebruiken.

Social media gebruik

Maar hoe vaak gebruiken we social media? Uit het Nationale social media onderzoek 2017 van Newcom blijkt dat WhatsApp het grootste social media platform van Nederland is. Daarnaast blijkt dat de groei van WhatsApp en Facebook in 2017 doorzet, Twitter lichtelijk daalt en Instagram relatief het meest stijgt. Op onderstaande afbeelding is de top 5 van social media platformen te zien. Deze top 5 wordt gevolgd door Twitter, Pinterest en Snapchat.

afbeelding 2

Onze mening op social media over social media

Hoe spreken we eigenlijk op social media over social media? Wat is onze mening? En is deze populariteit gelijk aan de populariteit in gebruik? Bij Clipit onderzochten we in de maand april hoe erover social media gesproken wordt. De social media die we onderzochten, zijn: WhatsApp, Facebook, YouTube, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest en Snapchat. De prominente en opvallendste resultaten op een rijtje:

Impactvolle media vermeldingen over social media platforms

De populariteit van de social media vermeldingen meten wij aan de hand van de PR-waarde. Deze waarde brengt de impact van deze social media vermeldingen in kaart. Op onderstaande afbeelding is de top 5 in PR-waarde te zien. Deze top 5 wordt gevolgd door WhatsApp, Pinterest en LinkedIn. Een opvallend verschijnsel is dat Twitter de meeste berichten in een maand genereert, maar binnen deze top 5 de minst impactvolle berichten. Toch zijn de meest in het ogen lopende resultaten die van Snapchat en WhatsApp. Snapchat genereert veel publiciteit, maar in gebruik staan ze op de achtste plek. Hoewel WhatsApp in gebruik de eerste plek behaalt, is het medium veel minder populair in social media vermeldingen; Whatsapp behaalt de zesde plek.

afbeelding 3Snapchat populairst op social media

Snapchat staat met stip op nummer 1 op het gebied van de grootste verschillen in impactvolle media vermeldingen en het gebruik van het platform. Snapchat behaalt in één maand tijd maar liefst 6,3 miljoen PR-waarde en 60,8k social media vermeldingen. Toch is Snapchat in gebruik minder populair; behaalt een achtste plek. Dit medium is voornamelijk populair onder jongeren. Dit zorgt ervoor dat Snapchat in totaliteit minder gebruikt wordt en daardoor een achtste plek behaalt. Maar dat geldt niet voor de PR-waarde! Snapchat genereert de meest impactvolle media vermeldingen. Wanneer we inzoomen op de berichten over Snapchat, dan passeren voornamelijk screenshots van celebrities de revue. Van fanpagina’s met miljoenen volgers tot crossmediale berichten van beroemdheden zelf. De combinatie van veel volgers en hoge engagement is goud waard. Snapchat staat fier overeind op het gebied van impactvolle media vermeldingen!

 

WhatsApp blijft achter op social media

Met 10,9 miljoen gebruikers is WhatsApp het grootste medium van Nederland. Toch spreken we relatief weinig over WhatsApp op social media. In vergelijking met andere social media zien we dat WhatsApp minder op de voorgrond staat vanwege het karakter. Dit is bijvoorbeeld minder bij andere social media. Wanneer men een berichtje van Facebook, een filmpje van YouTube of een tweet deelt op social media, wordt het medium automatisch in de link genoemd. Deze automatische vermelding zorgt voor publiciteit voor het medium. Omdat het op WhatsApp niet mogelijk is, is dit enerzijds een reden waarom WhatsApp minder benoemd wordt. Anderzijds is de inhoud van de berichten op Whatsapp minder interessant om te delen. De trending topics rondom WhatsApp op social media zijn dan ook vooral klachten of contactgegevens. En daardoor niet erg nieuwswaardig, likeable of shareable. Ondanks dat WhatsApp relatief weinig media aandacht genereert, blijft het medium in gebruik populair!

Van uitschieters tot de norm

Waar Snapchat en Whatsapp de uitschieter zijn, blijven de andere social platformen binnen de norm. Wat we hieruit kunnen halen? Ik verwacht in ieder geval een flinke stijging van het aantal Snapchat gebruikers. Eén ding hebben alle social media in ieder geval wel gemeen: ze zijn verslavend. We maken veel gebruik van social media en we praten veel over social media. En hoe het ernaar uitziet, blijven we dit voorlopig nog zeker doen!

Aan de slag met media monitoring voor social media

scan aanvraag form3

Wil je aan de slag met monitoring? Met de gratis PR-check krijg je inzicht in al je media vermeldingen van de afgelopen periode! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken. Voor 12 uur aangevraagd? Dan heb je dezelfde dag de analyses in je mailbox!







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn