Rustige nacht en onstuimige dag zorgt voor recordaantal berichten rondom 7heuvelenloop

Afgelopen weekend was het alweer tijd voor het jaarlijkse 7heuvelenspektakel, één van de grote hardloopevenementen die Nijmegen inmiddels rijk is. Met een Nijmeegse winnares bij de vrouwen en een prolongatie van de titel door Joshua Cheptegei bij de mannen kon het weekend ondanks het stormachtige weer op zondag niet meer stuk. Zien we deze positieve vibe ook terug in de media? Voor Clipit nam ik de online, social en print mediaberichtgeving van 7 tot 21 november 2016 rondom de 33e editie van de 7heuvelenloop en de 3e editie van de 7heuvelennacht onder de loep.

Lopersaantallen versus mediaberichten

Op de website van Omroep Gelderland valt terug te lezen dat op zondag 23.216 hardlopers over de finish gingen. In 2015 waren dat 25.552 lopers. Zaterdagavond bij de 7heuvelennacht waren dat er 6.573, bijna 500 meer dan een jaar eerder. Verder haalden 616 kinderen een medaille op na het meedoen aan de kidsrun. Ook dat aantal zit in de lift.

Wat betreft de media berichtgeving rondom de 7heuvelenloop (zowel de nacht als dag) werden records gebroken. De laatste 2 weken, vanaf de ontvangst van de startnummers tot nu, verschenen maar liefst 9.525 berichten, goed voor een PR-waarde van ruim 3 miljoen euro. Dit is een aanmerkelijke groei ten opzichte van 2015 waar nog 6.550 berichten werd gemeten met een PR-waarde van 1,2 miljoen euro.

Blog 7heuvelenloop

Invloedrijke media en auteurs

Als we inzoomen op de platformen waar de meeste berichten verschenen zien we dat sociale media voor de grootste aantallen berichten zorgen, gevolgd door redactionele online media en print publicaties. Als we dit vanuit bereik en PR-waarde perspectief bekijken staan de print publicaties op de 2e plaats. Dit is met name te danken aan de vele publicaties in regionale en landelijke kranten die schrijven over de deelname en resultaten van de professionals waarbij publiekslieveling Susan Krumins-Kuijken ver boven de rest uitsteekt.

Blog 7heuvelenloop

Kijkend naar de sociale media zien we dat Facebook, Twitter en Instagram veelvuldig door deelnemers werd ingezet om hun voorbereidingen en prestaties te delen. Er verschenen ruim 8.600 berichten op sociale media de afgelopen 2 weken rondom de 7heuvelenloop (dag en nacht).

Blog 7heuvelenloop

Uiteraard heb ik daar zelf als 7heuvelennacht deelnemer aan meegedaan!
Als je kijkt naar de woorden die we in dit soort posts veelvuldig zien terugkomen zijn dat onder andere running, geweldig, snel en trots. Een zeer positief beeld dus.

Blog 7heuvelenloop

7heuvelennacht versus 7heuvelenloop

Als we een splitsing maken tussen de nacht en dag zien we dat de berichtgeving voor beide evenementen zeer positief is. Het aandeel negatieve berichten is tijdens de dag iets groter. Kijkend naar de onderwerpen van deze negatieve berichtgeving gaat het vooral over het weer (code geel in verband met windstoten en de voorspelde regen), het uitvallen van treinen en een dalend aantal lopers tijdens de dag (beiden verband houdend met het weer). Ook zijn er deelnemers die helaas moeten afhaken wegens blessures, mensen die spierpijn hebben de dag erna en er verschijnt een nieuwsbericht dat er drugsafval langs de route is gedumpt.
Blog 7heuvelenloop

Als we kijken naar het verschil in aantallen berichten zien we dat rondom de 7heuvelenloop aanmerkelijk meer berichten zijn geplaatst dan de 7heuvelennacht. Niet verwonderlijk gezien het verschil in grootte en statuur tussen de 2 runs.

Blog 7heuvelenloop

Blog 7heuvelenloop

De organisatie kijkt terug op een geslaagde 33e editie die zonder problemen is verlopen schrijven ze in het afsluitende persbericht. Binnen de social, online en print media wordt dit beeld bevestigd. De groei in aantallen en PR-waarde van de berichtgeving wordt doorgezet en er zijn vele complimenten voor de organisatie over een wederom succesvolle 7heuvelennacht en dag. Het stormachtige weer zorgde voor een aantal uitdagingen maar daar is door de organisatie goed op ingespeeld waardoor de overlast tot een minimum is beperkt. Een Nijmeegs evenement om trots op te zijn, tot volgend jaar!

Fotocredits:
https://www.facebook.com/NNZevenheuvelenloop/
https://www.instagram.com/p/BNCuk0Lhk-H/?tagged=7heuvelenloop
https://www.instagram.com/richard_runs_marathons/
https://www.instagram.com/judithnissen024/

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn