Reputatieschade Antennagate: Steve Jobs mag met pensioen

Wie deze week de Brandbarometer bekijkt, ziet Apple op de vijfde plaats. Sinds het verschijnen van de iPhone 4 op 24 juni klagen bezitters over het wegvallen van het telefoonsignaal als de telefoon op een bepaalde manier wordt vastgehouden. Vanwege een niet goed functionerende antenne wordt gesproken van Antennagate. Apple krijgt flinke negatieve publiciteit, zeker omdat het in alle toonaarden de problemen ontkent.

Topman Steve Jobs reageert op de commotie met de boodschap dat gebruikers het toestel ‘gewoon anders moesten vasthouden’. Het bedrijf verliest 7% van zijn marktwaarde. Daarom heeft Steve Jobs vorige week zijn vakantie op Hawaii onderbroken. ‘We zijn niet perfect’, aldus de bestuursvoorzitter tijdens een persconferentie. Nieuwe kopers krijgen een gratis beschermend iPhone-hoesje cadeau, waardoor de ontvangst verbetert. Wie daar niet tevreden mee is, kan het toestel naar de winkel brengen en zijn geld terugkrijgen.

Jarenlang was de baas van Apple het ultieme voorbeeld van de succesvolle celebrity-CEO. Alles wat er sinds 2000 uit de fabrieken van het technologiebedrijf rolde, veranderde in goud. Eerst de iPod (2001), toen de iPhone (2007) en in 2010 de tablet-computer iPad. In alles is Jobs de personificatie van Apple. A story told is a product sold. Maar langzamerhand lijkt de magie van deze chief storyteller uitgewerkt.

Naar mijn idee is de reputatie van Apple veel te afhankelijk van het icoon Steve Jobs. De berichtgeving rond zijn gezondheid ruim een jaar geleden leidde al tot commotie in de pers en koersverlies op de beurs: Jobs had een levertransplantatie gehad om alvleesklierkanker tegen te gaan, maar door Apple werden de gezondheidsproblemen ontkend. En wie de resultaten van de Brandbarometer bekijkt, ziet dat via de online media zeer kritisch wordt gereageerd op de arrogantie van de topman rond de signaalproblemen. Hogepriester Jobs zelf toonde tijdens de persconferentie zelf zijn misnoegen door te verzuchten ‘Er is geen antennagate.’ Het leidt tot een stroom van digitale kritiek.

Steve Jobs mag met pensioen. In deze tijd van social media is de celebrity-CEO uit de tijd. Via social media zijn tegenwoordig alle medewerkers tegen wil en dank ambassadeur van de organisatie. De reputatie hangt dus niet meer af van een individu, maar juist van wat het bedrijf als collectief aan de wereld laat zien. Door onvervalste mannetjesmakerij heeft Apple zich in de problemen gewerkt. Als hier niet voor een strategiewijziging wordt gekozen, ontwikkelt Antennagate zich tot Applegate. Laat de volgende topman gewoon lekker zijn werk doen als een baas van een bedrijf dat goede technologie maakt. Enterprise first.

Afgevallen merken: RTL, KPN en Nokia
Toegevoegde merken: Fortis, NS, Renault

Paul Stamsnijder, partner Reputatiegroep

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Brandbarometer: reputatieschade antennagate steve jobs mag met pensioen

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn