Reisbureaus online: Ticket to success

Waar de meeste merken online voor gespreksstof zorgen met hun spetterende reclamecampagnes, zorgen reisaanbieders vooral voor een stroom aan begerenswaardige berichten over verre oorden. Reisbureaus profiteren mee van het karakter van social media; laat zien dat je gelukkig bent. En dat is nou juist wat mensen zijn als ze op vakantie gaan. Reisbureaus gaan hier slim mee om, blijkt uit onderzoek naar online berichtgeving over de reisbranche door Clipit.

In online en social media wordt het meest geschreven over Corendon. Deze reisaanbieder voert de lijst aan met 2.563 online en social media berichten in 2 maanden tijd. Op de voet gevolgd door Expedia, waarvoor 2.554 berichten werden gevonden. D-reizen volgt met enige afstand, namelijk 1.386 berichten. Ondanks die afstand weet D-reizen wel een ontzettend positief beeld neer te zetten, met maar liefst 82% aan positieve berichtgeving.

De succesformule

Wat doet D-reizen zo goed dat anderen niet voor elkaar krijgen? Weinig eigenlijk. Het opvallende aan dit onderzoek is namelijk dat de complete reisbranche ontzettend hoog scoort in positiviteit. Tweets als “Wederom een dikke Duim voor D-reizen #genoten #fantastische #dank jullie wel” verklaren deze uitkomst. Waar reisbureaus bij uitstek een steentje mogen bijdragen aan het geluk van mensen, liggen er veel kansen in social media voor het delen van al die positiviteit. Want geluk, dat willen mensen graag delen.

We zien vooral veel tweets over acties waarbij reisjes worden aangeboden voor spotprijzen. Voor de vakantiegangers in actie zien wij bij Sunweb een sterk staaltje positieve webcare voorbij komen; “Erg te spreken over de webservice van @sunweb_actie. Hebben prima geholpen bij jacht naar lastminute! #aanrader”.

Waardevolle PR

Als gevolg vinden we een enorme waarde van positieve PR voor reisbranches op plaatsen waar een gemiddeld merk van droomt. Dat zien we terug bij Corendon, dat een waarde van €311.677 aan online berichten genereerde in 2 maanden tijd. Hierbij werd naast verspreiding gekeken naar advertentietarieven, sentiment en branding. Voor Oad werd een PR-waarde van €299.521 gevonden en voor Neckermann €290.948. Een piek aan waardevolle berichtgeving voor Corendon vond plaats op 22 augustus; er werd een gratis vakantietestvlucht van één dag naar Gambia weggegeven. De verspreiding was enorm.

Match made in heaven

Conclusie is dat social media en de reisbranche ontzettend goed bij elkaar passen. En daar lijken beide partijen goed van te profiteren. Hoewel de berichtgeving erg positief is, blijft de branche nog wat achter op andere branches in aantal berichten. De aantallen zijn niet tot weinig gestegen ten opzichte van 2010. Daarom een afsluiting met een kritische noot. Het is makkelijk om in te spelen op een behoefte die er al is, de echte uitdaging voor reisbranches zal in de toekomst liggen bij de originaliteit van social campagnes. Pas dan zal de populariteit van deze branche online tot tropische hoogtes stijgen!

Onderzoek Clipit reisbranche

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn