Recruitment & social media: matchen, voorstellen, plaatsen!

Na vijf jaar van recessie vertoont de Nederlandse economie weer enig herstel. Helaas niet genoeg om de werkgelegenheid te doen groeien, rapporteert het UWV. Toch liggen er in social media genoeg kansen voor bedrijven in de sector van het uitzenden, detachering en werving en selectie.

Dat blijkt uit de monitoring van Clipit waarin onderzoek werd gedaan naar het gebruik van social media van de top 10 intermediairs. In de periode van 20-1 tot 20-2 werd het aantal gedeelde vacatures via social media bekeken.

Vroeger waren jobsites als Monsterboard en Nationale Vacaturebank de geijkte websites voor het verspreiden van vacatures. Onderstaande grafiek laat zien dat social media (>600.000 berichten) steeds belangrijker zijn bij het delen van vacatures.

Aantallen

Bereik is het sleutelwoord

Door de vacatures te delen via social media wordt een enorme potentiële doelgroep bereikt. Via Twitter (569.042 berichten) werden meer dan 1 miljard personen bereikt. Gemiddeld 1.800 personen per bericht. 

Sociaal bereik zoekopdracht

Wanneer gekeken wordt naar welke organisaties/accounts hierin voorop lopen kan de volgende balans worden opgemaakt:

Auteur

Door de verschillende organisaties wordt al veel gebruik gemaakt van social media om de vacatures te delen. Maar wat is hierin de rol van de top 10 intermediairs in Nederland? 

Rol van intermediairs bij delen vacatures

Wanneer er gekeken wordt naar het aantal online geplaatste vacatures door de 10 grootste intermediairs in Nederland is al snel te zien dat de rol van deze organisaties klein te noemen is. Slechts 2% van het totaal aantal gedeelde vacatures komt van deze organisaties af. Randstad en Start People (beiden top 3 grootste intermediairs) steken samen met Unique Uitzendbureau met kop en schouders boven het maaiveld uit.

Sociaal bereik zoekopdrachten

Opvallend is dat Unique relatief gezien in vergelijking tot Randstad een groter potentieel bereik heeft. Dit is te concluderen uit onderstaande grafiek.

Sociaal bereik zoekopdrachten

Voor de intermediairs de uitgelezen kans om via social media nog sneller de juiste kandidaat te benaderen, bereiken en te plaatsen.

Kansen door middel van inzet van social media monitoring:

Hoe benut je de kansen die de social media je bieden? De inzet van media monitoring kan hierbij helpen. Hierin is een drietal punten te benoemen:

1. Leadgeneratie / acquisitie:
Via media monitoring kan achterhaald worden welke bedrijven of personen vacatures online plaatsen. Handig om (met een aanleiding) bedrijven te benaderen en jouw kandidaten te koppelen aan de juiste vacature.

Hoe kun je hierin je concurrenten voor zijn? Door de portal realtime te bekijken en direct te reageren wanneer er interessante vacatures online worden gezet door andere bedrijven.
Wil je ook op de hoogte blijven wanneer je niet achter je scherm zit? Stel dan eenvoudig alerts in op specifieke zoekopdrachten waardoor je meldingen krijgt wanneer er vacatures online geplaatst worden.

2. Bereik vs. promotors:
Deel vacatures om een groter bereik te creëren. Kijk vervolgens ook welke personen/organisaties (veelvuldig) jouw vacatures delen. Zij kunnen jou helpen om de juiste kandidaat te vinden.

Hoe kun je deze promotors vinden? Met een klik op de knop draai je in de portal een auteur analyse uit. Wil je de kwaliteit van deze auteurs bepalen en wil je zien wie de meeste invloed heeft online? Identificeer deze personen dan via de PR-waarde per auteur. De PR-waarde geeft in dit geval de kwaliteit van het netwerk van de persoon in kwestie weer.

3. Creatief in benadering:
Organisaties ontvangen op iedere vacature bergen met sollicitaties. Iedereen weet dat je tegenwoordig creatief moet zijn in het benaderen van de organisaties waar vacatures openstaan.

Steeds meer bedrijven hebben een policy als het gaat  om reageren op berichten uit social media. Probeer het daarom eens via deze weg.

Dat dit goed kan uitpakken bewees een kandidaat die via social media ervoor zorgde dat veel mensen een aanbeveling stuurden naar Cool Blue. Ze werd uitgenodigd voor een gesprek en zo zat zij op ludieke wijze bij de organisatie om tafel waar zij graag bij wilde werken.

Het werkt dus! Wanneer begin jij met media monitoring om jouw succes te vergroten?

Aan de slag met media monitoring

Wil jij ook deze kansen benutten? We bieden je de mogelijkheid om onze tool een week vrijblijvend te testen! Vul onderstaand formulier in en één van onze monitoring adviseurs neemt contact met je op om je wensen te bespreken. Vervolgens zullen onze media analisten de monitoring voor je activeren. Zo is de kwaliteit van je data gegarandeerd!







 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn