Rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken

Nijmegen, 16 september 2009 – Rabobank is de meest genoemde Nederlandse bank in de online berichtgeving. ING neemt de tweede plek in, gevolgd door Fortis. Rabobank wordt in zowel nieuwssites als in sociale media het vaakst genoemd. Met name de Tour de France bezorgde Rabobank in de maand juli veel media-aandacht.

Online media monitoring bureau Clipit onderzoekt regelmatig de online berichtgeving over een bepaald thema. De kredietcrisis zorgt voor een enorme hausse aan media-aandacht voor banken. Banken spelen een hoofdrol in het nieuws en zijn ook buiten het nieuws onderwerp van gesprek. Tijd voor een analyse van de online berichtgeving over de bankensector. De media-analyse geeft inzicht in trends in de online berichtgeving en de herkomst van de berichten.

Rabobank duidelijk aan kop

Uit de media-analyse blijkt dat Rabobank de meest genoemde bank is. Van 16 juli tot 16 september werd Rabobank in 12.205 online berichten genoemd. Op de tweede plek staat ING (8.439 berichten) en Fortis (8.362 berichten) neemt de derde plek in.

Figuur 1 – Meest genoemde banken in online nieuws en sociale media (2 maanden)
rabobank meest genoemd in online berichtgeving over baken

Beurzen laten pieken in de media zien

Figuur 2 toont de trend van de vijf meest genoemde banken van de afgelopen twee maanden. De grafiek geeft duidelijke pieken aan. Deze kunnen veelal verklaard worden door berichtgeving over de beurs zoals de hoge piek bij AEGON in augustus. De hoge pieken bij Rabobank zijn grotendeels te danken aan de Tour de France (juli) en La Vuelta (augustus/september).

Figuur 2 – Trend meest genoemde banken in online berichtgeving (2 maanden)

rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken 2

Figuur 3 toont de trend van de berichtgeving over de Rabo Wielerploeg. Deze grafiek laat zien dat het sponsoren van een wielerploeg Rabobank veel media-aandacht oplevert. De berichtgeving schiet omhoog bij grote wielerwedstrijden.

Figuur 3 – Trend Rabo Wielerploeg in online berichtgeving (2 maanden)

rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken 3

Banken veel besproken in sociale media

Banken worden veel besproken in de sociale media. Figuur 4 toont de afkomst van de berichtgeving over banken in de sociale media. DePers Discussie (7.279 berichten) en FOK! Forum (1.916 berichten) spelen hier de grootste rol.

Figuur 4 – Afkomst berichtgeving banken in sociale media (2 maanden)

rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken 4

De nieuwsbronnen die het vaakst over banken schrijven zijn: Het Financieele Dagblad (538 berichten), De Telegraaf (505 berichten) en Beurs.nl (362 berichten).

Figuur 5 – Afkomst online nieuwsberichten (2 maanden)

rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken 5

Meningen over ING verdeeld

Figuur 6 toont het sentiment van de online berichtgeving van de vijf banken die het meest genoemd worden in de online berichtgeving. Opvallend is dat ING zowel het vaakst in negatieve als in positieve context voorkomt. De negatieve context is grotendeels veroorzaakt door berichten over het hacken van Belgische ING websites. De positieve berichtgeving is te verklaren door goede beursresultaten in juli. Het sentiment van de andere banken is vrijwel gelijk en zonder uitschieters.

Figuur 6 – Sentiment online berichtgeving banken (2 maanden)

rabobank meest genoemd in online berichtgeving over banken 6

Deze online media-analyse is gebaseerd op gevonden berichten uit ruim 7.000 online bronnen die Clipit dagelijks scant. Naast de dagelijkse monitoring ontwikkelde Clipit een tool om de online berichtgeving te analyseren. Deze media-analyse geeft inzicht in trends, belangrijke media, het media-aandeel ten opzichte van concurrentie en het sentiment van de berichtgeving.

In deze online media-analyse werden meegenomen:

ABN Amro
AEGON
Alex Vermogensbank
BinckBank
Bizner
Delta Lloyd
DSB Bank
Fortis
ING
Rabobank
SNS Bank
Staalbankiers
Van Lanschot

Redacties mogen deze teksten en beelden gebruiken onder voorwaarde van vermelding: Clipit

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn