Public Relations x Author Rank = PR Kwadraat

De bovenstaande formule is bedoeld om de invloed van social media op Public Relations te beschrijven. Het is geen wiskundige formule, maar een concept dat ik zal gebruiken om de toekomst van PR te voorspellen. Om dit te kunnen doen, leg ik eerst de traditionele functie van PR uit:

“Het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen” – Wikipedia

Om tot de huidige stand van PR te komen, tellen we daar het internet 2.0 bij op. Dan krijgen we namelijk het algemeen bekende PR 2.0.

“Met de komst van sociale media als weblogs, wiki’s, Facebook, Twitter en Hyves is er ook sprake van specialisatie richting online. Activiteiten die daaronder vallen worden ook wel PR 2.0 genoemd.” – Wikipedia

Om de richting voor de toekomst te bepalen, tel ik daar als laatste de meest relevante trend voor het PR vakgebied bij op. Deze trend speelt zich momenteel af op social media, namelijk Author Rank. Author Rank is een officieel onderdeel van Google Authorship. Zijn we er nog bij? Mooi! Dan gaan we nu een duik in het diepe maken, want we gaan Author Rank nader bekijken.

Google Rank

Door auteurschap te claimen wordt een persoon geassocieerd met specifieke content (internet pagina) waarbij het uitgangspunt is dat de een meer autoriteit heeft ten aanzien van een onderwerp dan een ander. Dit is afgekeken van de wetenschap waar men de zogenaamde h-index hanteert die veel overeenkomsten kent met de methodes van Google. De h-index is een index die de ‘carrière-impact’ van de publicaties van een wetenschappelijke onderzoeker meet. We nemen aan dat autoriteiten vooraanstaande content publiceren en vice versa dat de content met aanzien afkomstig zal zijn van een persoon met autoriteit of die in ieder geval autoriteit verdient op basis van zijn werk tot dan toe. Author Rank kan dus in ons voordeel werken, want autoriteit is ook wel invloed. Binnen dit concept zijn we allemaal in staat om invloed te creëren binnen een vakgebied wat altijd gepaard gaat met aanzien van vakgenoten.

Author Rank is het gestapelde ‘aanzien’ ten opzichte van een specifiek onderwerp binnen het concept van auteurschap. Author Rank verkrijgen we door content te maken wat óf zorgt voor aanzien omdat wij al over aanzien beschikken óf door het te delen met andere mensen die hoger aanzien genieten (hogere Author Rank). Een autoriteit zal dus andere autoriteiten in zijn of haar kringen hebben want anders werd hij of zij niet als zodanig erkent.

“Autoriteiten zijn ook wel experts met een goed imago en die ook de opinieleiders vormen ten aanzien van één of meerdere onderwerpen”.

Als we nu het tweede deel van de grond definitie van PR er bij pakken dan zullen we zien dat Author Rank en PR een goed huwelijk zijn:

“… De voornaamste gereedschappen van pr zijn beïnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep, of direct contact met de doelgroep via eigen media of media van anderen.” Wikipedia*

Ergo: Public Relations + Author Rank = PR2

In het volgende artikel zal ik verder uitleggen hoe we Author Rank kunnen opbouwen met social backlinks en hoe we die kunnen plaatsen in een relevante context. Dat betekent dat de boodschap en invloed terecht komt waar onze communicatie doelgroep op dat moment communiceert. In de tussentijd wil ik je wijzen op de mogelijkheden om zelf aan de gang te gaan met Author Rank door je te verwijzen naar mijn blog Google+ Marketing. Hier vind je meer uitleg over het implementeren van Google Authorship 

9 januari 2014: vervolg artikel is ook geplaatst Online PR met social media monitoring en zoekmachineoptimalisatie

Auther Rank Google+ Public Relations

 

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn