Professioneel omgaan met amateurisme

Wie rond de jaarwisseling de balans opmaakt van de Brandbarometer in 2008, ziet dat er vrijwel geen merk is dat enkel en alleen positief werd belicht via de online media. Gelukkig, er zijn positieve uitzonderingen. Denk aan het nieuws over de introductie van de I-phone en de X-Box, de aankondiging van het vervroegd pensioen van Bill Gates bij Microsoft of de berichtgeving rond de activiteiten van de Rabobank rond de Tour.

Maar veel vaker was de teneur ronduit negatief. En dat ligt niet alleen aan de kredietcrisis. Internet heeft ervoor gezorgd dat de omgangsvormen in het eerste decennium van deze eeuw nog directer en platter zijn geworden. Via het web is het voor iedereen mogelijk om iedereen uit te schelden, ook anoniem. Hoffelijkheid is verleden tijd, iedere oneffenheid wordt met een aanklacht beslecht. Het geven van een mening is niet meer voorbehouden aan professionals, experts en wetenschappers. Iedereen kan zomaar een standpunt innemen, en daarbij geldt de ijzeren wet: hoe minder nuance, hoe meer effect. De context wordt niet belicht.

Wat kun je merken in deze adviseren? Krijg in de eerste plaats de verdediging op orde: bedrijven die zichzelf serieus nemen, hebben geen keuze. Ze kunnen niet zonder het claimen van thought leadership – een eigen thematiek. Vanuit eigen expertise moeten ze zichzelf zichtbaar maken op het web. Kijk naar de goede voorbeelden, zoals Nutreco over voedselveiligheid, Audi over techniek en Achmea over ontzorgen. Als je niet wilt dat er óver je gepraat wordt, kun je immers maar beter zelf je mond opendoen. In dit licht zal materiekennis voor de beroepsgroep belangrijker dan ooit worden, om inhoud naar merkbeleid en communicatie te vertalen.

En zoek in de tweede plaats de aanval: het web biedt talloze mogelijkheden voor co-creatie. Open source innovation is niet meer weg te denken van het internet. Consumenten – jawel, de amateurs – en bedrijven werken intensief samen. Kijk maar naar Linux, de iPhone of Nokia. Steeds meer mensen kunnen hun ideeën uiten en delen met anderen. En zo wordt het nadeel wellicht een voordeel, om ‘s neerlands bekendste filosoof te parafraseren. Een spannende uitdaging voor 2009. Goed nieuwjaar!

Afgevallen merken: ANWB, Nokia, Yahoo. Toegevoegde merken: Heineken, T-Mobile, IKEA

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. Fortis
  2. Playstation 3
  3. ING Bank
  4. Microsoft
  5. Philips
  6. Aegon
  7. Toyota
  8. Shell
  9. Xbox360
  10. Apple
  11. KPN
  12. Rabobank
  13. Tom Tom
  14. Google
  15. BMW
  16. KLM
  17. ABN Amro
  18. SNS
  19. Albert Heijn
  20. T-Mobile
  21. NS
  22. TNT Post
  23. Heineken
  24. IKEA
  25. Reed Elsevier

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn