PR-waarde update: algoritme Facebook, social media reacties en advertentietarieven

Om de impact van PR te meten, gebruiken onze klanten al jaren de PR-waarde. Om een goed beeld te geven van de waarde, is het belangrijk om met de meest recente cijfers te werken. Daarom updaten we de PR-waarde elk half jaar. In zo’n update kijken we voornamelijk naar de advertentietarieven. Zijn de cijfers die we gebruiken nog de juiste? Waar is aanpassing nodig? Inmiddels is deze update afgerond en staat deze vanaf april live in onze Portal! Wat betekent dit voor jou? Ik loop de belangrijkste veranderingen met je door.

Hoe wordt de PR-waarde voor social media berekend?

Hoe wordt de PR-waarde voor social media ook alweer gemeten? De formule bestaat uit twee onderdelen: de advertentiewaarde en impactscore. Bij de advertentiewaarde bekijken we wat het gekost zou hebben als je het bericht op het desbetreffende account had geadverteerd. Daarnaast bepalen we de impactscore. Deze score bestaat uit het sentiment, branding, kernboodschap en de opslagfactor. Met de impactscore kijken we naar de context van het bericht en benadrukken we de meerwaarde van PR ten opzichte van een advertentie.

Advertentiewaarden online media, social media en print media geupdate

In deze update hebben we de nu geldende advertentiewaarden voor online media, social media en print media doorgevoerd. Voor online en print media zijn de veranderingen klein, maar op social media zien we grotere veranderingen. Voornamelijk op Facebook zijn de kosten fors gestegen. De belangrijkste reden daarvoor is de aanpassing in de algoritme van Facebook.

Algoritme Facebook zorgt voor minder weergaven

Iedereen heeft ongetwijfeld gehoord over de algoritmes van Facebook, beter bekend als de ‘black box’ van Facebook. Hoe het algoritme precies in elkaar zit, weet niemand. Wel komen er regelmatig insights naar boven. Zo ook over de aanpassing die Facebook in januari aangekondigd heeft.

Mark Zuckerberg kondigde aan dat Facebook een platform moet worden waarop vooral zinvolle sociale interacties plaatsvinden. Een grote hoeveelheid berichten van bedrijvenpagina’s op je tijdlijn past niet in deze visie, tenzij er veel sociale interactie onder een bericht ontstaat. De gevolgen hiervan merk je direct als je wilt adverteren met een post. Om mensen te bereiken wordt het inzetten van advertenties steeds noodzakelijker, waardoor de prijs hoger wordt.

Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor de PR-waarde van je Facebookbericht. Omdat je steeds minder mensen bereikt, nemen we voor de PR-waarde niet langer alle volgers mee als potentieel bereik. In plaats daarvan rekenen we voortaan met 10% van de volgers. Zo krijg je een realistischer beeld van het aantal mensen dat je bericht gezien kan hebben én geeft de PR-waarde een eerlijker beeld.

PR-waarde Clipit

 

Reacties op social media

Ook voor reacties op social media is een grotere update uitgevoerd. Reacties onder een post worden natuurlijk lang niet allemaal door iedereen gelezen. Waar we voorheen uitgingen van 10% van alle volgers van het account, bleek dat vaak alsnog te zorgen voor te hoge waardes. Deze feedback hebben we meegenomen in deze update, daarom is het potentieel bereik van een reactie nu 1% van de volgens van het account.

Meer weten?

Heb je vragen over de PR-waarde update? Ik beantwoord graag je vragen! Natuurlijk staat je eigen media analist ook altijd voor je klaar. Mail, chat, Whatsapp of bel ons!

Ook de impact van je PR meten?

scan aanvraag form3

Ook benieuwd wat jouw PR waard is? Ontdek het zelf! Vul onderstaand formulier in en monitoring adviseur Stefan of één van zijn collega’s Rutger, Thomas of Stan neemt contact met je op om je wensen te bespreken. 







Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn