Van PR naar PR-waarde: print media

Is je persbericht overgenomen in een landelijke krant, dagblad of magazine? Dan wil je daar natuurlijk van op de hoogte zijn. Maar nog belangrijker, wat heeft deze PR voor een impact voor je merk? Met onze PR-waarde meet je crossmediaal de waarde van je media aandacht. PR-waarde specialist Patty vertelt je in dit blog hoe de PR-waarde van een print bericht tot stand komt.

De PR-waarde voor print media

Hoe berekenen we de PR-waarde voor print media? De formule bestaat uit twee onderdelen: de advertentiewaarde en impactscore. Bij de advertentiewaarde bekijken we wat het gekost zou hebben als je een advertentie geplaatst had in de desbetreffende print uitgave. Daarnaast bepalen we de impactscore. Deze score bestaat uit het sentiment, branding, kernboodschap en de opslagfactor. Met de impactscore kijken we naar de context van het bericht en benadrukken we de meerwaarde van PR ten opzichte van een advertentie.

PR-waarde print media

Douwe Egberts organiseert 11de Burendag

Op 24 september organiseert Douwe Egberts de 11de editie van Burendag. Hierover verscheen op 22 augustus een artikel in het plaatselijke blad Zicht op Goeree, Schouwen & Tholen. Wat is de impact van deze PR voor Douwe Egberts?

PR-waarde print media

Wat is de advertentiewaarde van dit bericht?

De advertentiewaarde voor een krant, tijdschrift of vakblad wordt berekend aan de hand van drie factoren, namelijk de advertentiekosten, de positie toeslag en de afmeting factor. De advertentiewaarde geeft aan wat het artikel gekost zou hebben als je dit artikel in had moeten kopen.

Advertentiekosten (1/1 f.c.)
Voor het berekenen van de advertentiekosten bij print media kijken we naar de kosten van 1/1 pagina full colour. Oftewel, wat zou het kosten om op één pagina in het desbetreffende blad te staan. Sommige media gebruiken de CPM-berekening om tot deze kosten te komen, anderen geven direct de advertentieprijs weer.

De advertentiekosten voor 1/1 pagina full colour bij Zicht op Goeree, Schouwen en Tholen is € 580,-.

Positie toeslag
Naast de advertentiekosten van 1/1 pagina full colour wordt er ook rekening gehouden met de positie toeslag. We kijken op welke pagina het artikel is geplaatst. Is je artikel geplaatst op de voorpagina dan worden hier extra kosten voor gerekend, de bekende positie toeslag. Een advertentie op de voorpagina krijgt bijvoorbeeld factor 3, oftewel de advertentiekosten vermenigvuldigd met 3. Niet zo gek natuurlijk, aangezien de voorpagina vaker wordt bekeken en gelezen dan een artikel achter aan in de krant.

Er wordt door Zicht op Goeree, Schouwen en Tholen geen positie toeslag berekend voor de pagina waarop het artikel geplaatst is.

Afmeting factor
Als laatste wordt er gekeken naar de lengte van het bericht ten opzichte van een advertentie. We zijn namelijk altijd uit gegaan van de kosten van een hele pagina, maar een artikel kan groter of kleiner zijn. De afmeting factor bepaalt wat het uiteindelijk gekost zou hebben voor de daadwerkelijke grootte van het artikel.

De afmeting factor komt uit op 0,23. Dit betekent dat het artikel 23% van de grootte heeft van een 1/1 pagina.

Als we al deze cijfers met elkaar combineren komen we op een totale advertentiewaarde van € 133,-.

Wat is de impactscore van het bericht?

Naast de advertentiewaarde kijken we ook naar de impact van het bericht. De impact van het bericht wordt berekend aan de hand van het sentiment, branding, kernboodschap en redactionele opslag. De impactscore zegt meer over de context van het bericht.

Sentiment
Het sentiment laat zien of Douwe Egberts positief of negatief beschreven wordt. Hoe positiever het bericht is, des te groter de impact. Het artikel wordt het sentiment ‘positief’ gekenmerkt. In dit geval door de positieve woorden als ‘gevierd’ die in de buurt staat van de zoekopdracht Douwe Egberts.

Branding
De branding geeft antwoord op de vraag hoe prominent je in het artikel vermeld staat. In de Clipit Portal zie je bij dit artikel een branding van vier sterren, wat inhoudt dat de branding ‘goed’ is. We zien Douwe Egberts terug in de eerste alinea van het artikel, later komt Douwe Egberts nog een keer terug.

Kernboodschap
Deze indicator geeft aan in welke mate je bericht bijdraagt aan je doelstellingen. In onze berekening nemen we dit automatisch mee op neutraal, wil je dit aanpassen? Dan kan in de Portal door op de sterren te klikken.

Redactionele opslag
Redactionele aandacht is een stuk waardevoller dan een advertentie. Om de meerwaarde van PR aan te tonen nemen we een redactionele opslag mee van 3,4.

De impactscore van dit bericht is 2. Samen met de advertentiewaarde vormt dit de PR-waarde.

En de PR-waarde is…

Als we deze cijfers meenemen in de formule dan komt de PR-waarde voor Douwe Egberts van dit bericht uit op € 267.  Is dit een goede score voor Douwe Egberts? Het cijfer op zich is moeilijk te duiden. Maar kijken we op campagne niveau dan wordt het eenvoudig om verschillende campagnes met elkaar te gaan vergelijken. Welke campagne scoorde beter op PR-waarde en wat is de achterliggende reden daarvan? Deze learnings neem je weer mee naar een volgende campagne, waardoor je aan de hand van media monitoring je PR-beleid steeds verder aanscherpt.

pr-waarde

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn