Philips: simplicity makes sense

De derde plaats van Philips in de Brandbarometer is geen verrassing. Het elektronicaconcern gaf onlangs voor belangrijke stakeholders en pers een update van het strategisch plan Vision 2015. De plannen werden met name door beleggers enigszins lauw onthaald; het aandeel ging behoorlijk onderuit. Juist van Philips had men meer ambitie verwacht. En dat is niet zo vreemd: voor een onderneming met een ijzersterke reputatie als Philips ligt de lat terecht hoog.

Al voor het derde jaar op rij heeft Philips volgens het Reputation Institute de beste reputatie van de dertig grootste Nederlandse bedrijven. Net als in 2008 en 2009, ontving het concern ook dit jaar de Reputation Award. Die stevige positie dankt Philips aan een radicale transformatie in het afgelopen decennium. Zo’n tien jaar geleden ontstond het besef dat Philips niet alles voor iedereen kon zijn. Dat resulteerde in een duidelijke keuze voor een beperkt aantal speerpunten: healthcare, consumer lifestyle en lighting. Maar ook in het afscheid durven nemen van activiteiten, die decennia lang het gezicht van Philips bepaalden.

Philips transformeerde van een high tech en door innovatie gedreven concern naar een marketinggerichte onderneming met een sterke focus op gezondheid en welzijn. Dat de koerswijziging succesvol verliep, is mede te danken aan duidelijk leiderschap van CEO Gerard Kleisterlee. Maar minstens zo belangrijk was het faciliteren van de dialoog met de buitenwereld. Het klassieke ingenieursbolwerk zette de deuren open voor nieuwe smaken en inzichten: van klanten, leveranciers, overheden en bijvoorbeeld ook NGO’s. Het leidde ertoe dat maatschappelijke trends als de betaalbaarheid van de gezondheidszorg en duurzaamheid een stevige positie kregen in de ondernemingsstrategie.

De nieuwe strategie is een succes. Niet alleen zakelijk, maar ook bij het opbouwen van misschien wel de beste reputatie van Nederland. Philips heeft zichzelf op tijd vernieuwd en weer relevant gemaakt voor medewerkers, klanten en overige stakeholders. Met als belangrijke ingrediënten: het centraal stellen van de wensen van klant, innovatief vermogen en een sterk merk.

Maar de belangrijkste kracht van het vernieuwde Philips is om nieuwe ontwikkelingen op waarde te schatten en serieuze trends (bijvoorbeeld vergrijzing en betaalbare zorg) te onderscheiden van de waan van de dag. Een excellent voorbeeld van strategic alignment: simplicity makes sense. Van de voorspelbare reactie van beleggers op Vision 2015 zullen ze dan ook niet lang wakker liggen.

Afgevallen merken: Albert Heijn, Ziggo, Bavaria
Toegevoegde merken: Nokia, Nintendo, Vodafone

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Communicatie gepubliceerd.

Brandbarometer: philips simplicity makes sense

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn