Op de pijnbank

Twee weken geleden was de kop van het commentaar bij de Brandbarometer ‘Rigor Fortis’: ik legde het vermoeden neer dat topman Jean-Paul Votron het niet lang meer zou uithouden. En zie: inmiddels heeft de CEO zijn functie neergelegd. In de berichtgeving online blijkt dat de storm nog niet is gaan liggen. Nog steeds staat de bankverzekeraar met stip op één van de Brandbarometer. Bijzonder consistent, al is het tegen wil en dank. De vraag is of de communicatie vanuit Fortis zich heeft gewijzigd. En het antwoord is volmondig: ja. Het Belgisch-Nederlandse geldbedrijf geeft de wereld een lesje in keurig reputatiemanagement.

Ook na het vertrek van Votron buitelen alle criticasters nog over elkaar heen. Beleggers willen een schadevergoeding voor de koersdaling van het aandeel Fortis. Circa 35 beleggers hebben advocaat Hendrik-Jan Bos gevraagd te onderzoeken of Votron onjuiste informatie heeft verstrekt over de financiële situatie van de bankverzekeraar. En de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet onderzoeken of Fortis en zijn bestuurders beleggers op het verkeerde been hebben gezet door lange tijd de schijn te wekken dat de financiële positie van het concern op orde was. Dat stelt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) in een brief aan de financiële toezichthouder.

De bankverzekeraar heeft echter goed door dat er maar één moment is om de pijn te pakken, en dat is nu. De afgelopen week stonden paginagrote advertenties in alle landelijke dagbladen, met een oproep om in dialoog te gaan en een onomwonden spijtbetuiging van de nieuwe topman Herman Verwilst over de knullige communicatie van het bedrijf de afgelopen periode. Om haar dialoog met de individuele aandeelhouders en klanten te versterken, lanceerde Fortis op zaterdag 19 juli de website www.uwvragen.fortis.nl . De aandeelhouders en klanten kunnen er terecht met al hun vragen over het Belgisch-Nederlandse concern. De site is een keurig digitaal boetekleed. De hand gaat eindelijk in eigen boezem.

De site www.uwvragen.fortis.nl oogt als niet meer dan een vangnet voor kritiek. Ongetwijfeld is dit platform snel in elkaar gezet, en durft de bankverzekeraar weinig tierelantijnen toe te voegen. Maar het is interessant om te zien of Fortis in haar communicatie verder durft te gaan dan het initiëren van deze site – niet alleen consumenten uitnodigen om vragen te stellen, maar ook daadwerkelijk met antwoorden komen. Wat is het perspectief van de bankverzekeraar na de afgelopen periode? Het is hoopgevend dat het bedrijf niet alleen de top van boven schoon heeft geveegd, maar ook de hand heeft uitgestoken naar het kritische publiek. Het begin van een nieuwe fase lijkt daar. De Brandbarometer houdt de vinger aan de pols.

De analyse bij de Brandbarometer is van Paul Stamsnijder, partner bij de Reputatiegroep.

De Brandbarometer:

  1. Fortis
  2. Microsoft
  3. Rabobank
  4. Philips
  5. Playstation 3
  6. Shell
  7. Xbox360
  8. Google
  9. Apple
  10. ABN Amro
  11. TNT
  12. Tom Tom
  13. BMW
  14. KPN
  15. ANWB
  16. Heineken
  17. Albert Heijn
  18. NS
  19. Nokia
  20. Toyota
  21. RTL
  22. UPC
  23. Reed Elsevier
  24. Essent
  25. Grolsch

De Brandbarometer wordt verzorgd door Clipit News. Clipit scant 24 uur per dag, zeven dagen per week het internetnieuws in 4.000 nieuwsbronnen. De resultaten vindt u in de Brandbarometer. Wilt u het online nieuws over uw merk ontvangen? Clipit News houdt u op de hoogte.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn