Ook last van infobesitas? Ga op informatiedieet!

We leven in een informatie tijdperk. Niet alleen de snelheid van microchips verdubbelt elk jaar, ook de hoeveelheid informatie die we tot ons nemen lijkt wel elk jaar te verdubbelen. Om dit allemaal bij te benen Facebooken we tijdens het televisie kijken op ons second screen. Waar het wetenschappelijk is bewezen dat multitasken geen tijdswinst oplevert, is de vraag of teveel aan informatie niet contraproductief werkt? Leiden we met z’n allen aan infobesitas?

Clay A. Johnson schreef hierover in zijn boek “The Information Diet“. Zijn theorie is dat mensen het resultaat zijn van wat ze eten, dus waarom zou dat met informatie anders zijn? Johnson plaatst grote vraagtekens bij de enorme hoeveelheid informatie die dagelijks tot ons nemen. Net zoals te veel zout of suiker funest is voor ons lijf, is te veel en te eenzijdige informatie funest voor de gezondheid van ons brein. Onze hersenen kunnen de megaload aan informatie gewoon niet aan en dat is niet goed voor onze concentratie en geheugen. Johnson is van mening dat we de verantwoordelijkheid moeten nemen voor ons eigen consumptiepatroon. We moeten ons tevens bewust zijn van hoe informatie wordt verspreid, hoe het ons beïnvloedt en niet alleen bedenken wat we kunnen doen om de negatieve effecten te verminderen en de positieve te versterken, maar daar ook naar (blijven) handelen.

In zijn boek geeft Clay Johnson een aardig overzicht van de problemen die bij infobesitas de kop opsteken. Het informatiedieet, dat de oplossing biedt, komt in het kort neer op “Snoep verstandig, eet een appel”. Heeft Johnson gelijk? Wij laten ons in de snack-maatschappij veel te makkelijk inpakken door allerlei vormen van comfort-food. Behalve baas in eigen buik, is baas in eigen brein een belangrijke opdracht aan ieder individu, die geen slaaf wil zijn van de wereld waarin hij leeft.

Er zijn al bewegingen als Wequitmail, te volgen via Twitter via #WQM. We kunnen best zonder mail, of deze in ieder geval vele malen slimmer gebruiken. Je hoeft ook niet de hele dag alles te volgen wat er online of op social media wordt geschreven. Het slim inzetten van bijvoorbeeld Clipit zorgt ervoor dat je op een slimme manier van monitoren in 5 minuten volledig op de hoogte bent wat er speelt over bijvoorbeeld je merk of vakgebied. Nog een tip, zet bijvoorbeeld je telefoon uit ‘s avonds, lukt je dat?

Geschreven door inspitatie op Frankwatching en Extendlimits.

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn