Online nek-aan-nekrace SP en VVD

De tweede kamerverkiezingen naderen, Clipit analyseert maandelijks welke partij de online discussies over politiek domineert. Wat blijkt in juni: ook online zijn VVD en SP de grootste. SP haalt de hoogste PR-waarde van 33,3 miljoen euro, omgerekend 30 zetels. VVD staat op de eerste plaats gekeken naar de hoeveelheid berichten, maar haalde in de PR-waarde meting de tweede plaats met 27,0 miljoen euro omgerekend 27 zetels. Wie gaat er winnen?

PR-waarde metingen

In de aanloop naar de verkiezingen houdt Clipit peilingen op basis van de PR-waarde van berichtgeving binnen online en social media. PR-waarde geeft weer wie de meeste gunstige berichtgeving weet te generen. Was de partij vaak hoofdonderwerp in artikelen? Was het positief? In belangrijke bronnen? In de maand juni staat de SP bovenaan met 33,3 miljoen euro aan free publicity. Meest besproken onderwerpen zijn standpunten uit het verkiezingsprogramma over bijvoorbeeld de EU, zorg en openbaar vervoer. “SP snijdt vaak juiste punten aan” wordt op Twitter geroepen. 48% van de online publiciteit voor SP was afkomstig uit Twitter. De top 3 bestaat naast SP uit VVD met 27,0 miljoen euro en CDA met 21,4 miljoen euro aan gegenereerde aandacht voor hun partij.

Hoeveelheid berichtgeving

Puur gekeken naar de hoeveelheid berichten ziet de top er anders uit. VVD is veruit de meest besproken partij in de maand juni. De partij werd ruim 118.000 keer vernoemd, maar krijgt ook veel kritiek. Hun bezuinigingen op ontwikkelingshulp zijn in juni een veel besproken onderwerp. 66% van de berichtgeving had een negatief sentiment. Door de kritiek behaalde zij geen eerste plaats in de PR-waarde metingen. Hoeveelheid is geen garantie voor een hoge PR-waarde, zo bewijst ook PVV. Zij hebben 102.000 vernoemingen in online media maar kelderen in de PR-waarde peiling naar een vijfde plaats. De oorzaak is vooral negatief sentiment. Maar liefst 72% van de online berichtgeving over de PVV is negatief.

Zetelverdeling volgens Clipit

Maandelijks bekijkt Clipit wie het grootste deel van de online aandacht opslokte en hoeveel waarde aan deze aandacht gekoppeld kan worden. Om het vergelijkbaar te maken met andere peilingen, wordt het aandeel van de aandacht omgerekend naar zetels. SP en VVD zijn koplopers in de PR-waarde peiling. Omgerekend haalde SP 30 zetels en VVD 27 zetels. Zoals te zien in de infografic, zijn zij ook de grootste partijen in de peiling van Maurice de Hond.

Wie uiteindelijk de kiezers voor zich gaat winnen weten we op 12 september. SP heeft sympathie van de kiezer in juni maar VVD doet het ook zeker niet slecht. “Kiezen we 12 september liberaal of sociaal?” vragen ook twitteraars zich af. Gelukkig vindt er in juli weer een nieuwe Clipit PR-waarde peiling plaats, zodat we weten of VVD en SP hun online succes weten vast te houden.

Clipit onderzoek politiek

Deel dit:
Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn